למרות כל הביקורות: חוק ההמלצות אושר היום (ראשון) בוועדת השרים לחקיקה ויובא מחר לקריאה ראשונה. על פי דרישת שרת המשפטים איילת שקד, נמחקה מן ההצעה פסקה 4 בסעיף 1 שלה - ההוראה המחייבת את היועמ"ש לפתוח בחקירה נגד מי שידליף את ממצאי החקירה. כלומר, על פי השינוי שהוכנס, ליועמ"ש יהיה שיקול דעת האם לפתוח בחקירה נגד מי שידליף המלצות של סיכום חקירה. 



הצעת החוק שיזם ח"כ דודי אמסלם, מבקשת לאסור על המשטרה לפרסם את המלצותיה בסיומה של חקירה, כנהוג היום. ביום חמישי האחרון ח"כ בני בגין (ליכוד) הודח מוועדת הפנים של הכנסת בעקבות העמדה שהביע לפיה על "חוק ההמלצות" לחול רק על חקירות שיחלו לאחר אישורו. במקומו מונה ח"כ דוד ביטן (ליכוד), יו"ר הקואליציה. את ההודעה מסר במליאת הכנסת יו"ר ועדת הפנים ח"כ יואב קיש (ליכוד).  ח"כ בגין אמר בתגובה: "הודעה זו אינה על דעתי". 

בגין אמר מוקדם יותר בדיון בוועדת הפנים על חוק ההמלצות: "בחוק הזה בנוסח שמונח לפנינו אין הגדרה של תאריך תחילתו ואני מציע למלא את החסר בדרך הבאה: החוק יחול על חקירות שיתחילו לאחר פרסומו". זו הפעם השנייה שח"כ בגין מודח מוועדה בכנסת. הוא הודח בעבר מוועדת החוקה בגלל התנגדותו ל"חוק ההסדרה".



בני בגין במליאה. צילום: מרק ישראל סלם
בני בגין במליאה. צילום: מרק ישראל סלם



מאז פורסמה הצעת החוק היא זכתה לביקורות רבות שתקפו אותה "כהצעת חוק פרסונלית ומושחתת". יושב ראש מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, תקף למשל את מגיש הצעת החוק אמסלם במהלך דיון במליאה: "למה עכשיו החוק הזה מגיע? מ-1996 נתניהו הוא ראש ממשלת ישראל ודווקא עכשיו החוק הזה מגיע לפני שלב המלצות המשטרה על החקירות. שלחו אותך, חבר הכנסת אמסלם, שלחו אותך כי צריכות להיות המלצות. אני לא מבין למה עכשיו. אתם מנסים להציל את ראש הממשלה. את מי אתה מרמה?". 



אמסלם הסביר את הצעת החוק וטען כי "המשטרה פועלת היום בניגוד לחוק. אני בא מהזווית האזרחית, אני דואג לעם ישראל. ראש הממשלה הוא חלק מעם ישראל, הוא לא לוחם חיזבאללה, הוא לא נסראללה, וזה בסדר שיהיו לו זכויות כמו לכל האזרחים". אמסלם הוסיף: "חוק ההמלצות יתקן עוול ארוך שנים שפגע ופוגע במאות אלפי אזרחים הנושאים על גבם את אות הקין של המלצה לכתב אישום ונאלצים להתמודד עם הבושה ובעיקר עם המבוכה וההשלכות החמורות של התווית הנוראית הזאת. אותם אנשים נאלצים להילחם בכוחות עצמם על חפותם וצדקתם במשך כמה שנים, עד שהפרקליטות מחליטה בעניינם ואת זה אנחנו רוצים לתקן".