תעלומה מדעית שהעסיקה חוקרים במשך עשרות שנים סביב השאלה, מה מקורו של מאובן של נוצה בת 150 מיליון שנה – סוף כל סוף נפתרה. המאובן התגלה בשנת 1861 במחצבה בגרמניה והוא שוכן עד היום במוזיאון הטבע בברלין, אך במשך שנים חוקרי המאובנים לא הצליחו להגיע להסכמה לגבי זהותו של בעל הנוצה.

גילויים חדשים של חוקרים, שפורסמו לאחרונה בכתב העת, Scientific Reports , הטילו אור חדש על התעלומה, שמילאה תפקיד מרכזי בהבנה האבולוציונית של דינוזאורים וציפורים.לפי החוקרים, מדובר בנוצת כנף של ארכיאופטריקס, דינוזאור דמוי ציפור, שבני מינו הסתובבו לפני מאות מיליוני שנים באזור בוואריה שבגרמניה.

החוקרים ניתחו את הנוצה, שהשתמרה להפליא, באמצעות מיקרוסקופים רבי עוצמה, ובעזרתם הצליחו לחשוף את נוכחותם של הפיגמנטים המקוריים שלה. כך הם הגיעו למסקנה כי הנוצה הייתה בצבע שחור מט, ולכן היא מתאימה לכנף של הארכיאופטריקס בצורה מושלמת. ריאן קרני, פליאונטולוג ואפידמיולוג מאוניברסיטת דרום פלורידה ואחד מעורכי המחקר הנלהבים, אף קעקע על זרועו קעקוע של הנוצה.

דינוזאור הארכיאופטריקס הוא סוג של דינוזאור דמוי עוף שנחשב לקדום שבין זני הדינוזאורים המעופפים. הוא התקיים בתקופת היורה לפני מיליוני שנים ומידותיו כשל עורב. הוא היה בעל נוצות, אך היו לו שיניים וזנב כמו של זוחלים. הוא מכונה גם "Urvogel" שפירושו העוף המקורי, או העוף הראשון. כלל הממצאים לזן זה של דינוזאור התגלו במדינת גרמניה.