סעודיה התעוררה הבוקר (שישי) לסופו של עידן שלטוני אחד ותחילתו של אחד אחר. המלך עבדאללה עבד אל עזיז, ששלט במדינה משנת 2005 הלך לעולמו ואחיו למחצה, סלמן עבד אל עזיז, יחליף אותו על כס השלטון של המדינה העשירה והיציבה.  



אך בניגוד לאופטימיות המלווה בדרך כלל חילופי שלטון והעברה של ניהול מהדינה לידי הדור הצעיר, השליט החדש של הממלכה הוא אדם זקן וחולה ואף, יש שיטענו, סובל משיטיון. הנסיך סלמן עבד אל עזיז, שיוכתר היום כמלך ערב הסיעודית, הוא בן 79 ובגילו המופלג סובל מהיסטוריה רפואית ארוכה.  



בשנת 2010 עבר יורש העצר ניתוח קשה בעמוד השדרה. לאחר התאוששות ממושכת הוא סבל משבץ, ולמרות טיפולי פיזוטרפיה ממושכים עדיין סובל משיתוק חלקי בזרועו השמאלית. סיימון הנדרסון, פרשן בכיר עבור מכון וושינגטון למדיניות במזרח התיכון, טען בעבר כי יורש העצר סובל משיטיון (דימנציה). במקומות אחרים הוזכר נסיך כחולה במחלת האלצהיימר.



כיצד קורה שאדם שנמצא במצב גריאטרי מגיע לעלות לשלטון במדינה עשירה ובעלת השפעה, הנמצאת באזור הפכפך, נפיץ ומסוכן? איך קרה שיורשו של היורש החדש, צעיר נסיכי הכתר, הנסיך מוקרין, כבר עבר את גיל 70? התשובה לכך טמונה בשיטת הורשת השלטון הנהוגה בממלכה המוסלמית האדוקה. 



הבלוגר וההיסטוריון הישראלי דני אורבך כתב על בעיית חילופי השלטון במעצמת הנפט בשנה שעברה. על פי אורבך, השיטה הבלתי כתובה שהנהיג המלך פייסל במדינה בשנות השישים, עובר השלטון בירושה בין בניו של מייסדת השושלת איבן אל סעוד. בניגוד לממלכות אחרות, בהן מועבר השלטון מאב לבן.  המאגר הראשוני היה גדול מספיק שכן לאיבן אל סעוד היו לא פחות מ-36 ילדים. השיטה נועדה למנוע סכסוכים במשפחת המלוכה ולייצב את השלטון בממלכה.



השיטה אכן הוכיחה את עצמה, ולצד פיתוח כלכלי ותעשייתי מואץ שהגיע מעושר הנפט במדינה ושיתוף פעולה בין בית המלוכה לממסד הדתי הווהאבי המחמיר, הפכה ערב הסעודית למדינה עשירה, יציבה ובעלת מעמד בלתי מעורער במזרח התיכון.



אך כעת השיטה נמצאת בפני משבר. צעיר בניו של איבן אל סעוד, הנסיך מוקרין, כבר חצה את גיל 70. הממלכה נמצאת במצב של חוסר ברירה להחליף את שיטת הירושה במדינה, ולעשות זאת לפני שתאלץ להחליף את המלך החדש.




לוחמי דאעש, סעודיה מהווה כר נוח לגיוס עבור הארגון. צילום: רויטרס



ככל הנראה, מסיבה זו ממש הורה המלך החדש בצעד היסטורי, למנות ליורשו את נסיך הכתר מוחמד בן נאיף, "ילד" ממש במונכים של בית המלוכה הסעודית, בן 55 ושר הפנים לשעבר. אם יירש בן נאיף את כס השלטון הוא יהיה המלך הראשון בהיסטוריה של ערב הסעודית שאינו בנו של מייסד השושלת ועשוי בהחלט להיות אחד המלכים הצעירים של סועדיה מזה עשורים רבים. 



ערב הסעודית נמצאת בפני שלל איומים רחב, מצד אחד איום מהאסילאם הקיצוני הסוני בדמותם של אל קעידה ודאעש, ערב הסועדית היא אחת המדינות ממנה יוצא המספר הגדול ביותר של פעילים להצטרף לארגון דאעש. הקיצוניים הללו רואים בבית המלוכה הסעודי ככופרים ומסלפי האיסלאם ובזים לקשרים החמים שיצרו הסעודים עם האמריקאים והמערב.



מהצד השני ניצב המיעוט השיעי במדינה, המהווה אופזיציה תמידית לשטון ונמצא במצב של דיכוי פוליטי במשך עשורים רבים. מיעוט זה מגובה באיום המדיני הגדול ביותר על ערב הסועדית, שכנתה מעבר למפרץ הפרסי, מעצמת הנפט השיעית, איראן. כיצד יוכל מלך חולה ומזדקן להתמודד עם האיומים הללו ומה יקרה כשיגע הזמן למנות את יורש העצר מהדור החדש? האם שינוי שיטת הירושה יעבור בשקט? האם תצלול ערב הסועדית אף היא לכאוס השורר בחלקים נרחבים מהעולם הערבי? רק זמן יגיד, ובגיל 79, הזמן נראה קצר מתמיד.