המו"מ בין ארה"ב לאיראן על תכנית הגרעין שלה נמצא בשלב קריטי, בזמן שהדיפלומטים העליונים שלהם נפגשים בז'נבה במהלך השבוע. שר חוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, ומזכיר המדינה של ארה"ב, ג'ון קרי, נפגשים היום (ראשון) לסבב שיחות אינטנסיביות נוסף.



ארה"ב מבקשת עסקה שתספק לאיראן כוח גרעיני למטרות שלום, ולא למטרות לחימה, אך ערבויות כאלה נשענות על אמצעי אימות שיאכפו על ידי הסוכנות האטומית הבינלאומית של האו"ם לאנרגיה, הארגון שהעלה בשבוע שעבר את השאלות על נכונותה של איראן לציית, בדוח הסודי שכתבה. איראן עדיין לא התייחסה לשאלות ספציפיות מהסוכנות, שחוקרות את תהליך חימושה בעבר. על פי הדוח, טהרן ממשיכה לסרב לשיתוף פעולה מלא בחקירה המתמשכת.



דיפלומטים שנפגשו עם איראן, מארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין, הביעו דאגה מהדוח של סבא"א האחרון, כמו גם דיווחי העבר שלה, ובו פרטו ממצאים דומים. 



ישראל, שמטילה בספק רב את המסגרת שהוצגה לאיראן, הציעה בסוף השבוע כי בדוח הייתה עדות לחוסר הרצון של טהראן בתוצאה של שלום מהשיחות. "דוח סבא"א מזכיר שאיראן מסרבת לגלות לעולם על הכנותיה לייצור נשק גרעיני", אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "איראן מתעקשת להסתיר זאת מהקהילה הבינלאומית בכל פעם שהמעצמות הגדולות ממשיכות לנסות ולאפשר לאיראן לייצר את הליבה של נשק כזה - אורניום מועשר. אלה לא הולכים ביחד".



בראיון לוושינגטון פוסט, הציע שר המודיעין, יובל שטייניץ, שישראל חוששת מהעסקה תלויה ועומדת תכלול סעיף שקיעה של כ-10 שנים. "להאמין שבעשור הבא יהיה שינוי דמוקרטי בהנהגה ושאיראן לא מאיימת על ארה"ב או ישראל יותר, אני חושב שזה ספקולטיבי מדי. איראן היא חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון - אלא אם כן אתה חושב שאיראן שולטת במזרח התיכון הוא הפתרון", כך שטייניץ.