רשת אל-ג'זירה הודיעה היום (שני) כי תחשוף מאות מסמכים מסווגים ביותר, של מנגנוני מודיעין בינלאומיים, בהם המוסד הישראלי. על פי הפרסום המקדים, חלק גדול מהמאגר מתבסס על מסמכים שדלפו ממנגנון המודיעין של דרום אפריקה.



בהודעת הרשת הקטארית נמסר, כי בניגוד למסמכי אדוארד סנודן ואתר ויקיליקס, המתמקדים במודיעין אותות, המכונה SIGINT, מברקי הריגול שייחפשו מתמקדים במודיעין אנושי – HUMINT. "המאגר הוא הזדמנות חסרת תקדים להכיר את היחסים המודיעינים בין אנשי הריגול בשטח, והקשר שלהם עם מאחורי הקלעים של המדיניות הבינלאומית", נמסר מהרשת.
 
המברקים שנחשפים מתייחסים לתקופה שבין 2006 עד דצמבר 2014, וכוללים מידע מפורט של סוכני ביון של המודיעין הדרום אפריקאי.

בין היתר, כולל המאגר מסמכים מסווגים בין דרום אפריקה לבין הסי-איי-איי האמריקאי, וכן בינם לבין המוסד הישראלי וה-MI6 הבריטי, המודיעין הרוסי והאיראני, ועשרות מברקים של מנגנוני הביון במדינות באסיה, המזרח התיכון ואפריקה.

"ניסיון של ה-CIA לנהל מגעים עם חמאס" 
 
בין היתר, כך נטען, נחשפים מברקים של המוסד שנשלחו לבני בריתו ובהם נכתב כי איראן לא חותרת לייצור נשק גרעיני. זאת, חודש בלבד לפני האזהרה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שתוך שנה לאיראן יהיה נשק גרעיני.
 
עוד עולה מהמסכים, פרטים אודות ניסיון של ה-CIA לנהל מגעים עם חמאס, למרות שהממשל האמריקאי מציב את הארגון ברשימת ארגוני הטרור.
המסמכים חושפים את מלחמת המודיעין בין המערב לצפון קוריאה, ואיך סייע המודיעין הבריטי לדרום אפריקה לגייס בכיר בפיונגיאנג, למרות שהוא דחה בעבר הצעה כספית לסיוע. זאת, בנוסף להפיכת דרום אפריקה לשטח פעולה רחב של מנגנוני המודיעין הבינלאומיים, לאחר נפילת משטר האפרטהייד. בין היתר, חנויות למכירת שטיחים פרסים במדינה, ששימשו מקום לאיסוף מודיעין לרפובליקה האיראנית.
 
רשת אל-ג'זירה חושפת עוד, כי מברקי הריגול כוללים "שמות רבים ופרטים אישיים, כמו גם שמות בדויים של סוכני מודיעין פעילים בעולם", אך מסייגת כי "ביכולתנו לחשוף את המידע הציבורי החשוב, מבלי לציין את שמות הסוכנים הסודיים ששמותיהם מצויינים במברקים, ולכן שמותיהם טושטשו, כמו גם חלק מהפרקים שפרסומם מהווה סכנה על הציבור, כמו נוסחאות כימיות לייצור חומרי נפץ".
 
אל-ג'זירה סיכמה את הודעתה, כי "לא היה קל להחליט אילו מברקים לפרסם, ומאות מהם לא ייחשפו. לצורך פרסום המידע החשוב לציבור, התייעצנו עם מומחים בתעשייה, עם עורכי דין ועם שותפינו בעיתון הבריטי 'גרדיאן'" – שם יתפרסם המידע במקביל.