האם ארגון דאעש מתחיל להתפרק מבפנים? מחלוקות, עריקות וכשלונות בשדה הקרב מחבלים בכוחו של הארגון הקיצוני ופוגעים בתדמית הבלתי מנוצחת שלו בעיני אלו שחיים תחת שליטתו. 

דיווחים על מתיחות גוברת בין לוחמים זרים ומקומיים, ניסיונות אגרסיביים ולעיתים כושלים לגייס אזרחים מקומיים לשרת בקו החזית ומספר הולך וגדל של התקפות גרילה מסתוריות על הארגון מצביעים על כך שהארגון מתקשה לקיים את התדמית אותה טיפחו, של משטר אוטופיה מוסלמי של לוחמים מכל העולם. 
הדיווחים, בינתיים ספורים ומפוזרים, התקבלו מפעילים ואזרחים החיים תחת שלטון המדינה האסלאמית , לא מראים על אתגר מיידי לשליטתו של הארגון על מעוזיו הסוניים במזרח סוריה ומערב עיראק.

גם התבוסות האחרונות בקרבות באזור קובאני, מוסלו והעיר הסורית חאסקה עדיין נמצאים בשוליים של השטח בו שולט הארגון ולא מהווים סכנה ישירה לעמוד השדרה של ה"חליפות" אותה הקים. 
גם התנגדות מאורגנת של אלו החיים תחת שליטתו נראית לא סבירה בעיקר בשל האכזריות של תגובות הארגון והיעדר אלטרנטיבה שלטונית מספקת. 
אך ייתכן כי האיום הגדול ביותר על שרידותה של המדינה האיסלאמית של דאעש עשוי להגיע דווקא מבפנים,  כשאר ההבטחות הגדולות שפיזר הארגון מתנגשות עם המציאות הקשה, כך טוענת לינה חאטיב, מנהלת מרכז קרנגי ללימודי המזרח התיכון בביירות. 



לוחמים זרים של ארגון דאעש, נהנים מתנאים עדיפים ומשכורות גדולות יותר. צילום: יוטיוב



התופעה הבולטת ביותר היא המספר הגדל של חיכוחים בין לוחמים זרים, הנמשכים לדאעש מתוך אידיאולוגיה יוקדת והתקווה להקים מדינה איסלאמית אמיתית, ובין הלוחמים המקומיים המרגישים מקופחים מול הזרים הנהנים ממשכורות גבוהות יותר ותנאים משופרים.

הלוחמים הזרים זוכים להתגורר במרכזי הערים, היכן שתקיפות אוויריות של הקואליציה האמריקאית נדירות בשל הפחד לפגוע באזרחים,  בעוד לוחמים ממוצא סורי נדרשים לשרת תקופות ארוכות באזורים כפריים היכן שהם חשופים לחלוטין. 

לאחרונה פרצו קרבות רחוב עזים בעיר אבו קאמל בסוריה, לאחר שלוחמים סורים סרבו לפקודה אותה קיבלו ממפקד ממוצא כוויתי, לצאת ולסייע לכוחות דאעש בעיר תכרית בעירק. 
 
בתקרית בעיר רמאדי בעיראק נלחמו לוחמים מקומיים בכוח של לוחמים זרים ממוצא צ'צ'ני, לאחר שאלו ביקשו לעזוב את עמדותיהם ולשוב לסוריה. העיראקים חששו, ובצדק, שהם מופקרים לחסדיהם של המליציות השיעיות, דבר שגרם להם לתקוף את בעלי בריתם. 
 
 
גורמים בסוריה מאשרים כי הארגון הולך ומתקשה לגייס סייענים מקומיים שרק לפני חודשים ספורים התגייסו בהמוניהם לשורות הארגון, בתקווה לקבל משכורת נאה.
 
דאעש נאלצת יותר ויותר לגייס את לוחמיו מבין הילדים ובני הנוער שנותרו חשופים ופגיעים לתעמולה של הארגון, כך טוען איש עסקים המתגורר בא-ראקה, בירת הארגון, המספר כי לא מזמן ניחם את חבריו לאחר שבנן בו ה-15 נהרג בשורות הארגון.