ארצות הברית ממשיכה להביע את חוסר שביעות רצונה מהתנהלות ישראל ונדמה כי המשבר בין המדינות מתחדש, לאחר שנרגע בעקבות נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס.



דוברת משרד החוץ האמריקאי, מארי הארף, התייחסה להתנצלותו של בנימין נתניהו כלפיי ערביי ישראל הערב, לאחר ההתבטאות השנויה במחלוקת שלו במהלך יום הבחירות, בה טען כי "הערבים נמצאים בדרך לקלפיות במימון זר".



"אני סבורה שאפשר להבין את הבלבול לאיזה מדבריו של נתניהו להאמין. הוא אמר שני דברים מנוגדים לחלוטין בשבוע אחד. מהי המדיניות שלו? אנו אומרים שאין די במילים בשלב הזה. אנו רוצים לראות מעשים וקווי מדיניות ברורים".


‏ראש הסגל בבית הלבן, דניס מקדאנה, אמר היום בג'ייסטריט, שנחשב לאירגון שמבטא קול אחר מאייפא"ק: "אנחנו רוצים שהממשלה החדשה בישראל תבצע מעשים שיהיו תואמים לדיבורים שלה בכל הקשור לפתרון שתי המדינות". ראש הסגל המשיך והבהיר כי ארצות הברית לעולם לא תקבל סיפוח של הגדה המערבית. זה יהיה צעד בלתי חוקי שרק יבודד עוד יותר את ישראל בעולם".

"איננו יכולים להעמיד פנים כאילו התבטאויותיו של נתניהו נגד מדינה פלסטינית לא נאמרו מעולם. התבטאויותיו הסותרות בנושא זה מציבות סימן שאלה על מחוייבותו לסוגייה. הכיבוש בשטחים חייב להסתיים. ישראל לא יכולה לשלוט על עם אחר לנצח".   

מקדונה הוסיף מסר מהבית הלבן לממשלה החדשה בישראל: "אנחנו רוצים שהממשלה החדשה בישראל תבצע מעשים שיהיו תואמים לדיבורים שלה בכל הקשור לפתרון שתי המדינות. איננו יכול להעמיד פנים".

דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט אמר מאוחר יותר: "אף שראש הממשלה נתניהו חזר בו, לכאורה, מההתחייבות שלא תקום מדינה פלסטינית בכהונתו, ואף שהתנצל בפניי ערביי ישראל, נמשכת ההערכה מחדש של המדיניות האמריקרית בנוגע ליחסה לישראל בעניין הסכסוך עם הפלסטינים".

"מחויבות ארצות הברית לביטחון ישראל ולשיתוף הפעולה הצבאי והמודיעיני איתנה", אמר ארנסט, "אבל בכל הקשור לדיפלומטיה שלנו, נמשיך לשמור על ערוצי תקשורת פתוחים ונקשיב לידידינו הישראלים כשיקימו את הקואליציה שלהם".
 
הרשימה המשותפת: "דוחים את התנצלותו של נתניהו"

כזכור, ראש הממשלה חזר בו היום מקריאתו לאזרחים לצאת להצביע, מכיוון ש"הערבים נעים בכמויות לקלפיות". נתניהו נפגש עם נציגי המיעוטים ברחבי הארץ ואמר להם: "אני יודע שהדברים שאמרתי לפני ימים אחדים פגעו בחלק מאזרחי ישראל, פגעו בערביי ישראל. לא הייתה לי שום כוונה שכך יהיה. אני מצטער על כך".
 
עוד אמר נתניהו במהלך הפגישה: "המעשים שלי כראש ממשלה, כולל ההשקעות האדירות במגזרי המיעוטים, מוכיחים את ההפך הגמור. אני חושב, באותה מידה, שאסור ששום גורם מחוץ למדינת ישראל יתערב בתהליכי הדמוקרטיה שלנו. אני רואה את עצמי כראש הממשלה של כל אחד ואחד מכם, של כל אזרחי ישראל, ללא שום הבדל של דת, גזע ומין. אני רואה בכל אזרחי ישראל שותפים לבנייתה של מדינת ישראל, משגשגת ובטוחה, למען כל אזרחי ישראל".
 
מי שלא ממש התרשם מההתנצלות הם ראשי הרשימה הערבית שאמרו: "לצערנו הגזענות של נתניהו וממשלותיו לא התחילה ולא תסתיים בהתבטאות המסיתה הזאת. חקיקה גזענית ומדירה ומדיניות מפלה הן תכנית העבודה של נתניהו גם לכנסת הקרובה ולכן לא נותר לנו אלא לדחות את התנצלותו ולהמשיך במאבקנו למען שיוויון לאוכלוסיה הערבית".
 
כזכור, ביום הבחירות, העלה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לעמוד הפייסבוק שלו, סרטון בו הוא אמר: "שלטון הימין בסכנה. המצביעים הערבים נעים בכמויות אל הקלפי. עמותות השמאל מביאות אותם באוטובוסים".