בטהרן לא כולם שבעי רצון מהסכם לוזאן. חוסין שריעתמדארי, יועץ המנהיג הרוחני העליון עלי חמינאי, אמר כי "הסכם לוזאן נולד מת". בשיחה עם סוכנות הידיעות "פארס" אמר היועץ כי "הסכם זה מראה שמסרנו את הסוס וקיבלנו את המושכות", בכך הוא רמז שארצו נכנעה לדרישות המערב, ויתרה על הכל ולא היו לה הישגים.

גם חברים בשורא, הפרלמנט האיראני, כמו גם אתרים המזוהים עם השמרנים, תקפו את ההסכם בן עשר השנים, לפיו תפחית טהרן את הסרכזות להעשרת אורניום מ-19 אלף ל-6 אלפים. סגן יו"ר ועדת הביטחון והחוץ בפרלמנט, מנסור סקיקת-בור, אמר כי "הישגי המערב עלו על הישגי הצד האיראני". הוא הוסיף, כי שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף וצוות המו"מ על תוכנית הגרעין "היו אמורים לחזור לפרלמנט לאשרור הפרוטוקול הנוסף. זריף פעל לבדו בעניין זה, ובישיבת הפרלמנט בשבוע הקרוב נצטרך לקבל תשובה לסוגייה זו".
 
בפרוטוקול הנוסף התחייבה איראן לחתום על ההסכם למניעת הפצת נשק גרעיני. עניין זה כבר נחתם בתקופת הנשיא לשעבר מוחמד חאתמי, אולם הפרלמנט לא אישרר אותו. על פי ההסכם, תוכל הסוכנות לאנרגיה גרעינית (סבא"א) לפקח באתרי הגרעין בכל זמן ומקום שהיא רואה לנכון. גם חבר ועדת הביטחון והחוץ איסמעיל קות'רי תקף את ההסכם. "ציפינו מצוות המשא ומתן לנקוט גישה תקיפה יותר במשא ומתן", אמר. "ארצות הברית השיגה את כל מה שהיא דרשה, ואילו אנחנו לא השגנו את הדרישה הראשית שלנו – ביטול הסנקציות על ארצנו".
 

סוכנות "תסנים" האיראנית ציטטה את קות'רי אומר: "לצערי, צוות המו"מ שלנו ביזבז זמן במשך שנת המשא ומתן, ואילו המערב שמר על עמדותיו וכך השיגו את מה שדרשו לפני שנה. לא היה שינוי בעמדות המערב בשנה האחרונה".

דובר ועדת החוץ והביטחון, חבר הפרלמנט חוסין נקווי אל-חוסייני, אמר כי יש לשוב ולבחון את הודעת לוזאן. "העם האיראני לא יכיר באף הסכם שלא יביא לביטול מוחלט של הסנקציות", אמר. "ועדת החוץ והביטחון במועצת השורא תלמד את הודעת לוזאן, ותבדוק אם היא תואמת המדיניות הכללית של איראן. חברי הפרלמנט דוחים כל התחייבות במדיניות של המשטר בנוגע לתוכנית הגרעין. אנו תקווה שהסכם זה תואם את מדיניות החוץ של ארצנו".
 
בתוך כך, במצרים בירכו על ההסכם בין איראן למעצמות. משרד החוץ בקהיר מסר כי "זה צעד ראשון לקראת הסכם קבע שיביא עמו יציבות למזרח התיכון". כצפוי, סוריה בירכה על ההסכם. מקור במשרד החוץ בדמשק אמר, כי ההסכם הוא תוצאה של המאמצים של איראן להפחית את המתיחות באזור וברחבי העולם.

גם סעודיה בירכה בפומבי על ההסכם שהושג בין איראן לשש המעצמות. אולם בשיחות פנימיות ניכרת דאגה מההשלכות של הסכם זה על המזרח התיכון. סלמאן מלך סעודיה שוחח עם נשיא ארה"ב ברק אובמה, ואמר לו כי "אני מקווה שהסכם הקבע עם איראן יחזק את היציבות ואת הביטחון באזור". גם ראש ממשלת בריטניה, דיויד קמרון, שוחח עם מלך סעודיה, וטען באוזניו כי ההסכם עם איראן הוא הזדמנות טובה להשגת שלום באזור, וימנע מטהרן להשיג נשק גרעיני.
מדינות ערב מודאגות
גורמים בריאד מרוצים עם זאת מהאפשרות שתאפשר לחדש את העיצומים על איראן אם לא תעמוד בכל תנאי ההסכם. במדינות ערב הסוניות מזכירים שוב ושוב את "התוקיה" בעולם השיעי. במילים פשוטות, האמונה שצריך לומר לאויבים את מה שהם רוצים לשמוע. אחד בפה ואחד בלב. גם טורקיה, פקיסטן ואפגניסטן – מדינות מוסלמיות – מכירות היטב את העניין הזה, ולכן הן עומדות לצד סעודיה בקואליציה הערבית שהיא בנתה לשחרר את תימן מידי החות'ים הפרו-איראניים, ובכלל מהתמנון האיראני שהגיע ללבנון (חיזבאללה), סוריה (לצד המשטר העלאווי-שיעי) ולעיראק.

עבד א-רחמן ראשד, הפובליציסט הסעודי המקורב לארמון, כתב את מה שלא אומרים בריאד ובבירות מדינות המפרץ ובמדינות ערב אחרות, בפומבי. בסיכום דבריו, הוא מדגיש כי על המערב להותיר על כנן את הסקנציות הצבאיות על איראן. הסרת הסנקציות הכלכליות, כן. הסרת הסקנציות הצבאית – לא ולא.

וכך הוא כותב: "ההסכם יכול להיות ניצחון למשטר על מתנגדיו בתוך איראן ומחוצה לה, והוא יכול להיות מסמך כניעה. אם מחיר הקפאת תוכנית הגרעין של איראן הוא בהסרת הסנקציות ולהתיר את ידיה כך שתהפוך למעצמה אזורית, אז אנו עומדים בפני משברים מסוכנים יותר ותקופה מלאה בדמים. אבל, אם ההסכם הוא בהסרת הסקנציות הכלכליות וסיום היריבות הפוליטית, זהו צעד חיובי, ומראה שאיראן נכנעה לבסוף ותהפוך כמו מדינות האזור, כמו מצרים וסעודיה, למדינות שוחרות שלום שמגנות על גבולותיהן".
 
"ההבדל בין שני התסריטים עצום מאוד", ממשיך הפרשן הפוליטי הבכיר שכיהן עד נובמבר אשתקד כמנכ"ל ערוץ "אל-ערביה". "רוב האנשים ששוחחתי אתם נוטים לתסריט הראשון, שאומר שאיראן ויתרה על הפרויקט הצבאי הגרעיני בתמורה להסרת הסקנציות על המשך החימוש והפעילות הצבאית המסורתית. עניין זה מדאיג את את מדינות ערב".

הפרשן מתייחס גם לדאגות ישראל: "ואילו ישראל חוששת מהצד הגרעיני. היא רואה שהסכם זה ימנע מאיראן בניית פצצת הגרעין שלה, אך לא ימנע ממנה להתחמש בנשק גרעיני בעתיד. ההסכם מתיר לה להעשיר אורניום ולשמור על כל סדרת הייצור הגרעיני. הידע והכלים להעשרה יהיו תחת פיקוח כדי לא לייצר נשק גרעיני. ישראל רוצה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, ולא רק לפקח עליה".