מחלקת המדינה של ארצות הברית המליצה כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה יסיר את קובה מהרשימה האמריקאית של המדינות התומכות בטרור, כך אמר היום (שישי) סנאטור החבר בוועדת הסנאט ליחסי החוץ.

אובמה, שהתייחס לנושא במהלך ביקור בג'אמייקה, אמר כי מחלקת המדינה השלימה את הסקירה שלה בושא, אבל הוסיף כי הוא מחכה להמלצה הסופית של יועציו על מנת להכריע בנושא. "מחלקת המדינה המליצה להסיר את קובה מהרשימה", אמר הסנאטור, שהעדיף להישאר בעילום שם.  

הסרתה של קובה מהרשימה תסיר מכשול רציני במאמצים להשיב את היחסים הדיפלומטיים בין וושינגטון והוואנה, וסוללת את הדרך להשיב את השגרירות האמריקאית בהוואנה, שנסגרה לפני 54 שנים. הדבר מהווה צעד משמעותי בסיום מדיניות הבידוד של ארצות הברית כלפי מדינת האי הקומוניסטית. 


פגישה היסטורית. קרי עם שר החוץ הקובני רודריגז היום בפנמה. צילום: רויטרס
"מחלקת המדינה הכריעה בעניין, וכעת הכדור בידיים של הבית הלבן. הסוכנות הפנימית תסיים את הדיונים שלה ואז תציג לי את ממצאיה יחד עם המלצתה. זה עדיין לא קרה", אמר אובמה. 

אובמה הורה על בחינת הנושא, לאחר פריצת הדרך הדיפלומטית עם האוונה ב-17 בדצמבר בשנה שעברה, והבטיח לפעול במהירות ברגע שיקבל את ההמלצות. 

קרי ורודריגז בפגישה בדרג הבכיר מזה 54 שנים 
קובה נוספה לרשימת המדינות התומכות בטרור ב-1982, כאשר היא סייעה למורדים בקולומביה ובמדינות נוספות. מדינות אחרות שנמצאות ברשימה הן איראן, סודן וסוריה. 

 שרי החוץ של ארצות הברית וקובה נפגשו הלילה בפנמה, בפגישה רמת הדרג ביותר בין נציגים של שתי המדינות מאז ימיה הראשונים של המהפכה בקובה, לפני יותר מחצי מאה. 
 
הפגישה בין שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי ושר החוץ הקובני ברונו רודריגז מסמנת את הפעם הראשונה בה נציגים דיפלומטים  בכירים של שתי המדינות נפגשו מאז ההצהרה ההיסטורית של נשיא ארצות הברית ברק אובמה ושל מקבילו הקובני, ראול קסטרו, שהוכרזה לפני כחמישה חודשים.