אוסקר גרונינג, איש האס-אס לשעבר שנודע בכינוי "איש הכספים של אושוויץ", הודה היום (שלישי) בפתח משפטו בגרמניה, כי יש לו אשמה מוסרית על חלקו במכונת ההשמדה הנאצית, אולם הכחיש כי היה שותף לרציחתם של מאות אלפי יהודים שנשלחו למחנה ההשמדה. 

שבעים שנה אחרי סיומה של מלחמת העולם השנייה, החל אתמול בעיר לונברג שליד המבורג אחד המשפטים האחרונים על פשעי מלחמה נאציים. גרונינג (93) שירת במסגרת כוחות האס-אס באושוויץ מספטמבר 1942 עד אוקטובר 1944 והיה אחראי לספירת הכספים וחפצי של הנרצחים לפני שנשלחו למטה האס-אס בברלין, ועל כן קיבל את הכינוי "איש הכספים של אושוויץ". 
בכתב האישום, שמתפרס על פני 85 עמודים נאמר כי גרונינג עמד על הרציפים כאשר 137 רכבות משא עם כ-425 אלף יהודים הונגרים הגיעו לאושוויץ בין 16 במאי ל-11 ביולי 1944, וכי בפעולותיו הוא סייע "למחוק את העקבות של רצח המוני לפני שהאסירים הבאים מגיעים". גרונינג מואשם כי היה שותף לרציחתם של לפחות 300 אלף יהודים הונגרים מאחר שהיה עד לסלקציה וידע על קיומם של תאי הגזים. אם יורשע ויישאר בחיים, הוא צפוי לעונש של שלוש עד 15 שנות מאסר.

"מבחינה חוקית, אני חף מפשע"

אתמול, כאשר התייצב לראשונה בבית המשפט לפתיחת הדיונים, הודה גרונינג כי "עבורי, אין שאלה שיש לי אשמה מוסרית". "אני מתחנן לרחמים שלכם", אמר בבית המשפט. "אתם אלה שתכריעו את השאלה של אחריות פלילית". 
גרונינג הצליח להתחמק מהליכים משפטיים במשך עשרות שנים בשל חוסר ראיות, עד אשר לפני עשר שנים הוא נחשף ביוזמתו, כאשר הופיע בסרט תיעודי של הבי-בי-סי על אושוויץ והודה כי היה עד להשמדה. "ראיתי את תאי הגזים. ראיתי את המשרפות", אמר. "הייתי על הרציף כאשר הסלקציות התרחשו". 
עם זאת, בסרט התיעודי ובראיונות נוספים שנערכו עמו, הוא הכחיש בתוקף כי ביצע פשעי מלחמה וטען כי היה רק "בורג במערכת". "אם אפשר לתאר את זה כאשמה, אז אני אשם, אבל לא מרצוני", אמר גרונינג לדר שפיגל בשנת 2005. "מבחינה חוקית, אני חף מפשע". 
לפני שנתיים, בעקבות משפטו המתוקשר של ג'ון דמיאניוק, הכריז קורט שרים, שעומד בראש המשרד המרכזי לבירור פשעי הנאצים בגרמניה, כי זוהו 37 בני אדם, בהם שלוש נשים, ששירתו במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, כאשר שלושים מתוכם מתגוררים בגרמניה, והמליץ לרשויות התביעה במדינות השונות בגרמניה לנקוט נגדם בצעדים משפטיים. שמו של גרונינג הופיע ברשימה ובשנה שעברה החלה התביעה בהמבורג בהליכים נגדו. 

הניצולים התייצבו מחוץ לאולם: "זה לא נוגע לעונש, אלא להרשעה"
מחוץ לבית המשפט בלונברג התייצבו אתמול ניצולי שואה שהגיעו לראות את אחד המשפטים האחרונים שבהם יתוארו הזוועות של ההשמדה. "זה רגע חשוב בחיי להגיע למשפט שבו איש אס-אס לשעבר יורשע", אמרה אווה פוזטאי, ניצולת אושווייץ ששמה מופיע ברשימת התובעים. "זה לא נוגע לעונש, אלא להרשעה". 
"מה שאני מקווה לשמוע זה שסיוע למוכנת ההשמדה ייחשב לפשע", הוסיפה הדי בוהם, אף היא ניצולה של מחנה ההשמדה. "ואז אף אחד בעתיד לא יוכל לעשות מה שהוא עשה ולטעון לחפות מפשע". 
במקום ניצבו מספר מכחישי שואה שביקשו לתמוך בגרונינג. אחד מהם טען כי גרונינג הוא "קורבן של הזמן וקורבן של מערכת המשפט הגרמנית".