ערב הסעודית הציעה היום (חמישי) הפסקת אש הומניטרית של חמישה ימים בקרבות בתימן, לאחר שבועות של התקפות אוויריות ויבשתיות. עם זאת הדגיש שר החוץ הסעודי כי הפסקת האש תלויה גם במורדים החות'ים ובאיראן בעלת בריתה, שצריכות להסכים ולכבד אותה. 

מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי בירך על היוזמה, והדגיש במהלך כנס בריאד כי לא ערב הסעודית ולא ארצות הברית דיברו על שליחה של כוחות יבשה חמושים לתימן. קרי אף הוסיף כי הוא "מאוד, מאוד מודאג" מהמהלכים מערערי היציבות  של איראן בעירק, תימן ובמקומות נוספים ובעולם. 
מאות אזרחים נהרגו בהתקפות האוויריות ובקרבות היבשתיים מאז שהקואליציה, בראשות סעודיה החלה במתקפה נגד המורדים החות'ים בחודש מרץ האחרון, במטרה להדוף את בעלי בריתה של איראן מהערים אותן כבשן, ולהחזיר את שלטונו של נשיא תימן עבד-רבו מנסור. 


אנשי מיליציה הנאמנים לנשיא בתימן. צילום: רויטרס

הלחימה, יחד עם האמברגו שהוטל על תימן מצד חברות הקואליציה, גרמו אף לרעב ולמחסור חמור של מזון ודלק, ואף הביאו למשבר הומניטרי חמור בתימן, דבר שעורר דאגה גדולה בעולם. 

האמריקאים מתעקשים: הסנקציות יוסרו אוטומטית במקרה של הפרה איראנית 

בניו יורק הסתיים אתמול סבב של דיונים בין נציגי קבוצת ה-6 (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וגרמניה) למשלחת איראנית בראשות סגן שר החוץ עבאס אראגצ'י על הסכם סופי בין הצדדים.  הדיונים שנמשכו כמעט שבוע התקיימו בשולי כינוס הוועידה למניעת הפצת נשק גרעיני ויימשכו בשבוע הבא בוינה. 

לדברי מקורות דיפלומטיים, לארה"ב ולעמיתותיה המערביות לא תהיה בעיה מיוחדת לחדש את הסנקציות שהן יזמו ויישמו נגד איראן כמהלך חד צדדי ועוקף מועצת הביטחון. אבל ארה"ב ומעצמות המערב מבקשות להבטיח מראש כי ביטול הסנקציות שמועצת הביטחון הטילה על איראן, יהיה מהלך הפיך שיאפשר יהיה לחדשו . 
 
האמריקאים מתעקשים לכלול בנוסח ההסכם הסופי סעיף מיוחד שיבטיח כי במקרה שאיראן תפר את ההסכם או שיתגלה כי היא לא עומדת בהתחייבויותיה, הסנקציות נגדה יתחדשו ויופעלו באופן אוטומטי בלי צורך בהליך חדש במועצת הביטחון שייתן לרוסיה ולסין אפשרות לנצל את זכות הווטו שלהם במועצה ולסכל חידוש הסנקציות.