הבחירות בטורקיה מתקיימות היום (ראשון) בצל עימותים כבדים בין השלטון לתומכי המפלגה הכורדית. עימותים חריפים נרשמו באיסטנבול בין מפגינים מהשמאל  הכורדי לבין המשטרה המקומית. אתמול אף התרחש פיצוץ בעצרת של תומכי המפלגה הדמוקרטית הכורדית, בעיר הכורדית במזרח המדינה דיארבקיר, בו נהרגו שני בני אדם ונפצעו למעלה ממאתיים. 


תלוי מתמיד בכורדים. ארדואן. צילום: רויטרס

הנשיא ארדואן אומנם גינה את הפיצוץ אך רבים בקרב האופוזיציה טוענים כי השלטונות עומדים מאחורי מעשה החבלה, ומאחורי התקפות ואיומים נוספים כלפי תומכי המפלגה, בהם פיגועים במטות המפלגה במזרח המדינה שהתרחשו בחודש שעבר.  

 
הסיבה להתנכלות הספיציפית דווקא למפלגה הכורדית הוא הסיכוי ההולך וגדל שלה  לעבור את אחוז החסימה הגבוה במיוחד במדינה, ולזכות במושבים בפרלמנט, דבר שעשוי להיות מכה כואבת למפלגתו של הנשיא ארדואן, מפלגת הצדק והפיתוח, שעשויה לאבד את הרוב המוחלט בפרלמנט ותאלץ להסתפק בממשלת קואליציה. דבר שיקשה עליו להעביר את הרפורמות מרחיקות הלכת במבנה השלטון אותן הוא מתכנן.


מצדד בכל מקום בו עולה שלטון איסלאמי" 
גבי לוי, שגריר ישראל לשעבר בטורקיה, מסביר כי "קשה מאוד להעריך, אך ישנה אפשרות שלראשונה מזה 13 שנים, מאז שארדואן נבחר, הוא לא יוכל להקים ממשלה רק על בסיס המפלגה שלו, מפלגת הצדק והפיתוח. זה יקרה אם המפלגה הכורדית תעבור את אחוז החסימה במדינה,  שעומד על 10%".  "עם זאת", מדגיש לוי,  "אישית הדבר לא פוגע בארדואן, כי הוא נשיא ונמצא מעל המערכת הפוליטית".  לוי אף מסביר כי "ארדואן הוא הנשיא הראשון שממש מעורב פוליטית עד צוואר בבחירות, וזאת בניגוד לחוקה". 


לוי מסביר כי אם המפלגה הכורדית לא תצליח לעבור את אחוז החסימה, הדבר יהווה יתרון מובהק למפלגתו של ארדואן, מפלגת הצדק והפיתוח: "המנהיג הכורדי הודיע כי לעולם לא יכנס לממשלה של ארדואן. אך אם המפלגה הכורדית לא תעבור את אחוז החסימה, הקולות שלהם, כמו הקולות של כל המפלגות הקטנות שלא יעברו את אחוז החסימה, יתחלק בין כל המפלגות האחרות, דבר שיקנה יתרון מובהק לארדואן". 
לוי מבהיר כי "השנאה של ארדואן לישראל מושרשת ועמוקה, וקשה להאמין שיהיה  שינוי בנושא הזה".  השנאה נובעת קודם כל מהיותו מוסלמי אדוק מאוד, ותומך בכל מדינות ערב בהם עלו איסלאמיסטים לשלטון". "זו הסיבה", מסביר לוי, "שהוא איננו מכיר בשלטון המצרי של א-סיסי ורואה במורסי את הנשיא  הלגיטימי במצרים. לכן גם הוא רוצה למשל להעיף את אסד מהשלטון בסוריה ומצדד בעליית גורמים איסאמיסטים במדינה" .