הצבא הטורקי הורה לנקוט בכל הצעדים האפשריים למניעת התקדמות אפשרית של המדינה האסלאמית לאורך קטע של 90 קילומטר בגבול הסורי. באנקרה שוקלים להקים גדר לאורך כל הגבול כדי למנוע כניסת מסתננים מדאעש.



הדוח, שפורסם בעיתון "הורייט", אמר כי הממשלה הורתה לצבא לפעול בכל האמצעים כדי למנוע תפיסת דאעש של השטח ממערב לעיירה מריאה, שבה נמצאים שני מעברי גבול אסטרטגיים בין טורקיה וסוריה - באב אל-סלאם ובאב אל-הווא.



הדוח המצטט מקורות עלומי שם, אמר כי אנקרה רואה בהתקדמות אפשרית של דאעש באזור שממערב לעיר מריאה, בעיר הסורית הצפונית של חלב, כאיום ביטחוני.



הצבא מודאג מהסיכונים הפוטנציאליים הקיימים והוא מנסח תכניות הכוללות מעבר של כוחות הקרקע לג'רבלוס, על הגבול עם טורקיה ויצירת אזור בטוח של 10 קילומטר בתוך סוריה. בנוסף, מתוכנן אזור נוסף של 40-50 קילומטר מעבר לאזור הבטוח הראשוני, גם עשוי להיות מאובטח על ידי תותחים. לפחות 12,000 חיילים עשויים להיות מעורבים במבצע כזה והממשלה נתנה הוראה בכתב לצבא להיות מוכן אבל זה לא כולל אמצעים צבאיים מסוימים, נכתב בדוח.




הגבול בין טורקיה לסוריה. צילום: נטע בר


לדברי העיתון, הממשלה נתנה את ההוראה לאחר סדרה של שיחות בחסות הנשיא, רג'פ טאיפ ארדואן, בעקבות תפיסת העיר של תל אביאד בגבול הטורקי-סורי על ידי כוחות כורדים סורים מוקדם יותר החודש.



הצבא המודאג לגבי הסיכונים, סרב לקבל הוראות מילוליות והתעקש על הוראה בכתב. הצבא הזהיר כי ביצוע צו כזה נושא סיכונים, כולל מצבים שבם פריסת כוחות בסוריה, הפציצה את עמדות דאעש או עלולה לגרום לעימות בלתי נמע עם כוחות האוויר הסוריים שתומכים בהתקדמות דאעש . הצבא הטורקי עשוי להיות מותקף על ידי אנשי דאעש, הכורדים סורים או כוחות הממשלה סוריים, על פי הדוח.