במדינות המפרץ מודאגים בעיקר מהאפשרות שאיראן תזכה לאחר חתימת הסכם הגרעין להסרת הסנקציות.



מדינות ערב, במיוחד סעודיה ושכנותיה, חוששות ממה שהן מכנות "התמנון האיראני" שכבר פועל במרץ רב באזור, נוכח התמיכה של טהרן בנשיא הסורי בשאר אסד, בחיזבאללה בלבנון, בחות'ים בתימן ובפלגים השיעים בעיראק.



במדינות ערב מאוכזבים מנשיא ארצות הברית ברק אובמה ויש כאלה שמאמינים כי הממשל האמריקאי לא רק שאינו יכול לעצור את הכוח העולה של הפרסים, אלא גם שוושינגטון רואה בטהרן כבת ברית חדשה, למרות "המוות לאמריקה" שנשמע ברחובות הבירה במהלך יום אל-קודס ביום שישי האחרון.



מוסטפא אל-עאני, פרשן ביטחוני המקורב למשרד החוץ בסעודיה, אומר כי "מדינות המפרץ רואות שההסכם כבר סופי. כל המדינות במפרץ, מלבד נסיכות עומאן, מודאגות מההסכם הזה. במיוחד ריאד רואה בטהרן המהפכה איום גדול".



לא סתם חשפו בבחריין בתחילת החודש את "המזימה של משמרות המהפכה האיראנים לפגוע בביטחון הלאומי של מדינות המפרץ". בנוסף, נחשפה "מזימה" דומה בירדן לפיה האזרח העיראקי חאלד א-רביעי (49), החבר בכוח אל-קודס של משמרות המהפכה תיכנן פיגועי טרור בירדן, עם תפיסת כמות ענקית של חומר נפץ בג'ראש שבצפון הממלכה. כוח אל-קודס בפיקודו של קאסם סולימאני, מקבל את הפקודות הישר מהמנהיג הרוחני של איראן עלי חמינאי.



סאמי אל-פראג', יועץ כוויתי לענייני ביטחון במועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ, אמר כי "מה שנזכור זה שאובמה הוא הנשיא האמריקאי שחידש את היחסים עם איראן. אבל, נזכור עוד כי אובמה הוא מי שהפסיד את בני בריתו המסורתיים באזור".



במדינות ערב שבמפרץ חושבים כבר על בת ברית חלופית לארצות הברית והעיניים מופנות לכיוון טורקיה מול סוריה, או כמו הקואליציה בהנהגת סעודיה שנלחמת בחות'ים, בני בריתם של האיראנים, בתימן. "אנחנו מחפשים אחר אופציות אחרות, כמו רוסיה, צרפת או כוחות אזוריים כמו טורקיה ופקיסטן, כדי להשיב את מאזן הכוחות", אישר אל-פראג'.



"ביקורו האחרון של יורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן סלמאן, למוסקבה ולאחר מכן לצרפת, בא במסגרת הניסיונות לתור אחר בני ברית חדשים".


אל-עאני סיכם את המצב במדינות המפרץ: "היחסים בין סעודיה וארצות הברית, הם כיום תן וקח. רוצים תמיכה בהסכם הגרעין, אז תתמכו בי בתימן ובמקומות אחרים".