"עוד חודשיים היה לאיראן מספיק אוראניום מועשר לעשר פצצות", כך אמר מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי בעקבות הסכם הגרעין בין המעצמות לטהרן.



"אל תחיו בעולם של אשליות, אי אפשר לספק רק צד אחד. ההסכם הזה יהפוך אותנו לעולם פחות מסוכן", אמר קרי. לדבריו, בלי ההסכם הזה, איראן יכלה להכפיל את היכולת שלה מחר ובמהלך כמה שנים יכלה לפתח 100 אלף צנטריפוגות. "עם ההסכם הזה, איראן תפעיל 5,000 כאלו בלבד לתקופה קבועה מראש ומצבור האוראניום יהיה רק 300 ק"ג ל-15 שנה".



גם קרי התייעחס לכור באראק ואמר שבעקבות ההסכם איראן לא תוכל לייצר שום פלוטוניום מועשר. עם ההסכם הזה, לפקחי הסוכנות תהיה גישה לכל מקום שהם חושבים שמעורר דאגה לגיטימית.



קרי אמר: "יש לנו הסכם והוא טוב יותר מכל אלטרנטיבה מציאותית. אלה שמבקרים וטוענים שיכולנו להגיע למשהו טוב יותר, מוזמנים להציע זאת כאן. בנושא הזה, אנחנו בהסכם מלא. מתחילת התהליך אנחנו שקלנו לא רק את סידורי הביטחון שלנו, אלא את הדאגות של בני בריתנו באיזור - ישראל ומדינות המפרץ".



"ההסכם הזה מתייחס רק לאיום האיראני ותוכניתה הגרעינית, רק לתוכנית הגרעינית", אמר קרי. "כל מי שמבין משהו ביחסים בינלאומיים, יודע שעדיף לדון עם מדינה שאין לה נשק גרעיני".



על הסנקציות, אמר קרי כי חלק מהן יישארו בכל הנוגע לתמיכה בטרור וזכויות אדם. "נמשיך להתמודד עם הדאגות באיראן. נמשיך להדיפת הרפובליקה האיסלאמית שפועלת נגד יציבות המדינות.



קרי קרא לאיראן לשחרר אזרחים אמריקאיים הכלואים באיראן. "אנחנו יודעים שאין אתגר באיזור כולו, שלא יכול להפוך לגרוע יותר, אם לאיראן היה נשק גרעיני. נפגשנו בקמפ דייויד עם מדינות המפרץ כדי להבהיר זאת להם. זה יראה שהקהילה הבינלאומית יכולה להתמודד עם מה שקורה במזרח התיכון ועדיף לעשות זאת בלי איראן גרעינית.



קרי חזר על דברי אובמה, לפיהם, שום דבר בהסכם לא מבוסס על אמון, אלא הכל על שקיפות, כולל תנאים ספציפיים בנוגע לשאלה מה יקרה איראן לא תעמוד בהתחייבויות. "אנחנו נדע כי נהיה שם. נדע זאת במהירות ונוכל להגיב".