צרפת חוגגת היום (שלישי) את חגה לאומי, יום הבסטיליה ה-226, לציון פריצתה של המהפכה הצרפתית והפלת שושלת בורבון תחת מעטה של אבטחה כבדה וחשש ממתקפות טרור.



בבירה פריז, בנוכחותם של דיפלומטים ומדינאים בכירים כמו נשיא מקסיקו ורעייתו, התקיים המצעד המסורתי בשדרות האליזה. במצעד השתתפו לראשונה כוחות היחידות ללוחמה בטרור, יחידות השיטור הלאומית המיוחדת (GIGN) וחטיבת המחקר וההתערבות המיוחדת (RIAD) צעדו בסך ליד כוחות נוספים של הצבא והמשטרה.



למעלה מ-10,000 חיילים צרפתים השתתפו במצעד וחיל האוויר הצרפתי ביצע מטס מעל השדרה האיקונית בפריז. מדובר בצעד ברור של השלטונות על מנת להציג את מוכנותה של צרפת להיאבק בתופעת הטרור, שהכתה את המדינה בשנה החולפת.



צרפת הותקפה על אדמתה ע"י טרוריסטים איסלמיסטיים המזוהים עם ארגון דאעש. ההתקפה על מטה המגזין שארלי הבדו יחד עם מתקפה מתואמת נוספת על מרכול יהודי כשר היו מתקפות בעלות משמעות סמלית נגד העיתונות החופשית והקהילה היהודית במדינה.





לוחמי היחידה המיוחדת נגד טרור צועדים בשדרות האליזה. צילום: רויטרס




כתב הערוץ הצרפתי france 24 ג'יימס אנדרה העיר על נוכחותם של אנשי הכוחות המיוחדים: "ברור שמדובר בדבר מיוחד מאוד. אנשי הכוחות הלחימה בטרור צועדים כשהם עוטים משקפי שמש והמצלמות באופן ברור לא מתמקדות על פניהם". 



בתוך כך דווח ברויטרס על חבלה במפעל כימי הסמוך לשדה התעופה של העיר הדרומית מרסיי. מדובר במספר שירפות שהוצתו במקום והמשטרה המקומית טוענת שנראה כי מדובר בחבלה בעלת אופי פלילי. 



האירוע מזכיר את המתקפה על מפעל כימי בסמוך לעיר ליון שהתרחשה בחודש שעבר, בה נהרג מנהל במפעל וראשו נערף. כתובות איסלמיסטיות נמצאו במקום וחשוד במעשה נעצר. 



יום הבסטילייה מציין את הסתערות ההמונים בפריז על סמל המשטר המלכוני, כלא הבסטיליה שהיה ידוע לשמצה על היחס האכזרי לשבויים מהפכניים בו. על אף שבזמן ההסתערות רק קומץ אסירים נמצא בכלא, האירוע הפך לסמל לפריצתה של ההתקוממות החמושה ששינתה את ההיסטוריה הפוליטית של אירופה בכלל וצרפת בפרט.