נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התראיין הלילה (רביעי) ל"ניו-יורק טיימס" ואמר כי הסכם הגרעין שהושג חוסם את כל הדרכים של איראן ליצירת נשק גרעיני.

בראיון ראשון מאז החתימה על ההסכם לתומס פרידמן, התייחס אובמה לביקורת לפיה השתמשה ארצות הברית בכוחה מול איראן על מנת להגיע להסכם, ואמר כי הביקורת הזו לא נכונה ולא מבוססת: "העולם הסכים על כך שזו תהיה סכנה לנו ולעולם אם איראן תפיק נשק גרעיני, וכך הצלחנו לייצר את הסנקציות".

הנשיא הבהיר כי מטרת ההסכם שנחתם איננה לפתור את כל הבעיות שמקורן באיראן, אלא למנוע נשק גרעיני מאיראן. הוא הוסיף כי "אנחנו בהחלט יכולים כעת להבטיח שהיא לא תפיק נשק גרעיני".  כמו כן, אמר אובמה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו היה שותף להחלטה הזו. 


אובמה הדגיש כי טיבו של ההסכם איננו נמדדת בהשפעתו על המשטר האיראני, ו
הסביר כי ההסכם שנחתם איננו בנוי על יחסי אמון, אלא על היכולת לוודא שאכן לא קיימת אפשרות בטהרן לפיתוח נשק גרעיני: "בהתחשב להתנהגות העבר שלהם, ולזיקה שלהם לטרור, לא מספיק לנו לסמוך עליהם שהם רק מעשירים אורניום למטרת שלום, הם יצטרכו להוכיח לנו את זה". 


שר החוץ הגרמני בביקורת על ישראל



שר החוץ הגרמני, פרנק וולטר שטיינמאייר, העביר ביקורת על תגובת ישראל לעסקה הגרעינית שנחתמה ואמר כי ההסכם יעזור לתרום לביטחון במזרח התיכון. "זו עסקה אחראית, ישראל צריכה להביט בה מקרוב יותר ולא לבקרה בצורה כה גסה", אמר שטיינמאייר.



לפי הדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, שר החוץ הגרמני הדגיש כי הבסיס להסכם היה שקיפות, כמו כן היכולת לפקח על עמידתה של איראן בהסכם.



מוקדם יותר, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו להסכם שנחתם ואמר: "זוהי טעות היסטורית. עשיתי כל שביכולתי כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני. הלחץ שהפעלנו והפעולות במהלך השנים גרמו לכך שאיראן לא התחמשה בנשק גרעיני. אני יכול לומר שאלמלא הפעולות של ישראל, איראן כבר מזמן הייתה מתחמשת בגרעין. יש לנו משימה אחת - להבטיח שהיא לא תתחמש בעתיד".

בנאום שנשא הזהיר נתניהו כי "המעצמות הגדולות בעולם הימרו על עתידנו המשותף". ראש הממשלה הוסיף כי: "אנו עושים מאמצים כדי להסביר שההסכם הזה פגום ומסכן את שלום העולם". 

בשיחה שקיים נתניהו עם אובמה, הוא הדגיש שבחינת ההסכם מעלה שתי סכנות מרכזיות: הוא יאפשר לאיראן להתחמש בנשק גרעיני בין אם בשמירה על ההסכם בסוף התקופה של 10-15 שנה, ובין אם בהפרתו קודם לכן. בנוסף, לטענת נתניהו, "הוא יזרים מאות מיליארדי דולרים למכונת הטרור והמלחמה האיראנית שמאיימת על ישראל ועל העולם כולו".