מטוסי קרב טורקים הפציצו עמדות של דאעש בסוריה בפעם הראשונה אתמול (שישי) ובכך החלו באופן רשמי במאבק של המדינה נגד ארגון הטרור.



במהלך התקיפות, המטוסים פגעו בשלוש מטרות של דאעש בתוך סוריה וזאת לאחר שיום קודם חמושי דאעש הרגו חייל טורקי בתקרית בגבול. בנוסף, השבוע היה פיגוע התאבדות שהשלטונות הטורקים האשימו שארגון דאעש עומד מאחוריו ובו נהרגו יותר מ-30 בני אדם. ההתקפות האוויריות של הצבא התורכי בוצעו על ידי שלושה מטוסי אף-16 שהמריאו מבסיס חיל האוויר בדרום מזרח טורקיה, לפי הרשויות.



החלטתה של טורקיה לתקוף עמדות דאעש התקבלה במהלך פגישת ביטחון לאומית ביום חמישי בראשות ראש הממשלה, אהמט דבוטאולו. לאחר התקיפה אמר ראש הממשלה: "המטרות נפגעו מבלי להיכנס למרחב אווירי סורי, אבל אם היה צורך, היינו נכנסים למרחב האווירי הסורי".



ביום חמישי במהלך התקרית בגבול, חמישה חמושים מהמדינה האסלאמית התקרבו לגבול בצפון סוריה וירו ביחידת הגבול הטורקית, הרגו חייל אחד ופצעו שניים אחרים, לדברי הצבא הטורקי. טורקיה תחילה הגיבה להתנגשות על ידי ירי ארטילרי לסוריה. הצבא הטורקי החל במיקום עמדות בסוריה לפני האירוע אבל רק כתגובה לאש נכנסת מהצד הסורי של הגבול.



זמן קצר לאחר מכן, פורסם בערוצי החדשות המקומיים כי מתגבשת עסקה חדשה עם ארצות הברית שתאפשר גישה לכוחות צבאיים אמריקאיים לבסיסי אוויר טורקים, כולל בסיס אינצ'ירליק ליד הגבול הסורי. העסקה מספקת לצבא ארצות הברית גישה חיונית מטורקיה לסוריה ועיראק. "טורקיה וארצות הברית החליטו להעמיק את שיתוף הפעולה הקיים נגד המדינה האסלאמית", כך אמר דובר משרד החוץ של טורקיה.



לא שוללים תקיפות נוספות


התקיפות האוויריות הטורקיות פגעו בשני בסיסי דאעש, אמרו במשרד ראש הממשלה הטורקית. היעדים שנבחרו התבססו על דיווחי מודיעין שהצביעו על מאגרים של נשק וחומרי נפץ באזור, אמר גורם בכיר.



מטוסי הקרב מלאו את משימתם, אבל הממשל הטורקי לא פוסל את האפשרות של תקיפות אוויריות נוספות. "אנו מחויבים לחיסול האיום לביטחון הלאומי", אמר הבכיר.



חשוב לציין כי קיימת החלטה נחרצת מזה שנים שכבר עברה על ידי הפרלמנט הטורקי המאפשרת פעולה צבאית נגד סוריה.



כל ארגון טרור אשר יאיים על גבולותיה של טורקיה, אשר נמצאים במעקב צמוד, יפגשו את "התגובה האכזרית ביותר" אמר דבוטאולו. עם זאת, הוא הוסיף בזלזול כי טורקיה הולכת למלחמה בסוריה, שבה כוחותיו של הנשיא בשאר אל-אסד כבר נאבקים בקבוצות אופוזיציה מאז 2011. הוא הדגיש כי "המלחמה בסוריה נמשכת כבר ארבע שנים וטורקיה לא הייתה חלק מהמלחמה ולא תהיה חלק מהמלחמה".