בצל איומי הטרור, חנך נשיא מצרים עבד אל-פאתח א-סיסי היום (חמישי) את תעלת סואץ החדשה, במה שמכונה בקהיר "עתיד של תקווה ואופטימיות". זאת, במעמד נציגים מרחבי תבל. חנוכת התעלה הועברה בשידור חי בכל ערוצי הטלוויזיה במצרים.
 
שר ההשקעה אשרף סלמאן אמר כי 800 אישים בכירים מ-121 מדינות ומספר עצום של משקיעים מרחבי העולם הגיעו לפתיחה. "התעלה היא מתנה לעולם", הכריז השר המצרי. "היא תחסוך זמן ומאמץ בהעברת סחורות, דבר שיוסיף לתנועת המסחר ויחסוך 40 אחוזים מזמן מעבר אוניות המשא".
 
האירוע נערך בנמל העיר איסמעיליה ובו משתתפות להקות מכל מחוזות ארץ הנילוס. בנוסף, לוקחים חלק ראשי מדינות בהם אורח הכבוד נשיא צרפת פרנסואה הולנד שהוזמן על ידי הנשיא עצמו, ראש ממשלת רוסיה, אמיר כוויית, יו"ר הרשות הפלסטינית, מלך בחריין, נשיא תימן, נשיא סודן ונשיא עיראק.
 
עם פתיחת התעלה החדשה, בשעה 14:00, עלה א-סיסי - שהגיע במדים צבאיים - על יאכטת "אל-מחרוסה" – כינוי עממי של מצרים - שהיא העתק של היאכטה שבה שט שליט מצרים חדיווי איסמעיל. האדמירל מוהאב מאמיש, ראש מינהלת תעלת סואץ, סקר בפני הנשיא את העבודות על היאכטה.
במקביל לחגיגות בנמל איסמעיליה, נערכו חגיגות בכל המחוזות ברחבי המדינה.
 
לצד א-סיסי שטים ביאכטה המלכותית נציגים מכל שכבות העם המצרי. לנשיא התלווה ילד מצרי במדים צבאיים שהניף יחד עמו את דגל מצריים, סמל לכך שפתיחת התעלה היא למען העתיד. "העם המצרי הוא הבעלים של תעלת סואץ החדשה", אמר הנשיא א-סיסי, כאשר קיבל את פני חיל הים והודיע רשמית על פתיחת התעלה, עם מעברן של שש אוניות בשני הנתיבים – הישן והחדש.
 
ספינות משא ראשונות כבר הגיעו למקום כבר לפני עשרה ימים, כחלק מניסיונות התפעול של התעלה. מעבר הספינות בוצע תחת אבטחה ימית ואווירית כבדה, בליווי חיל הים והאוויר המצרי, במטרה למנוע כל אפשרות של פיגועי טרור נגדן.
 
מצרים החלה לחפור את התעלה החדשה באוגוסט 2014, והיא עלתה 8 מיליארד דולר – חלק מפרויקט ענק שמטרתו לחזק את המסחר במסלול הימי המהיר ביותר המחבר בין אירופה ואסיה. אורך התעלה 72 ק"מ והיא מקבילה לתעלה המקורית שהוקמה ב-1869 - לפני 145 שנים- ומהווה עד היום נתיב ימי בינלאומי מרכזי, המחבר בין הים האדום לים התיכון, בין אירופה לאסיה ובין האוקיינוס ההודי לאוקיינוס האטלנטי.

תעלת סואץ מהווה, לצד התיירות, מקור הכנסה חשוב לקהיר, שסובלת מבעיות כלכליות מאז ההפיכה ב-2011 שהביאה להדחתו של הנשיא לשעבר חוסני מובארק. מדי שנה הכניסה התעלה הישנה 5 מיליארד דולר. על פי ההערכות ההכנסות עשויות להגיע ל-15 מיליארד דולר עד 2023 משתי התעלות.
לצד התעלה החדשה, ממשלת מצרים מתכננת לבנות מרכז תעשייתי ולוגיסטי בינלאומי סמוך לתעלת סואץ, שיהווה שליש מהתל"ג המצרי.