הפולמוס הלוהט סביב הסכם הגרעין עם איראן לא פילג את יהדות ארצות הברית, כפי שדווח בישראל, וגם לא יפלג. הסיבה הפשוטה: הקהילה היהודית באמריקה לא הייתה אף פעם מלוכדת.
היא אינה אחידה ולא מעוניינת להיות כזאת. היופי של היישוב היהודי בארצות הברית מעוגן לא רק ברבגוניות שלו - אלא בקיום המשותף, בסובלנות, בכבוד ההדדי ובהתחשבות ברגשותיו של בר הפלוגתא, המאפיינים את היחסים בין המגזרים השונים, המחנות והחוגים הפועלים בקהילה הגדולה.
ההערכה הרווחת בקרב עיתונאים ופרשנים בישראל, שלפיה מעורבות של ארגונים וגורמים בקהילה בארצות הברית במאבק ההסברתי נגד או בעד ההסכם עם איראן תגרום לקרע בקהילה בארצות הברית, היא שטות וחמור מכך, מעידה על אי הכרת המציאות היהודית בארצות הברית.

היישוב היהודי באמריקה הגשים את הפלורליזם באופן חסר תקדים בהיסטוריה של התפוצות. ויכוח לוהט ומתלהם ככל שיהיה, גם על נושא מרכזי ומשברי כמו הסכם הגרעין עם איראן, לא יוכל לערער את קהילת יהודי ארצות הברית.
ביישוב היהודי בארצות הברית פועלים ארבעה זרמים דתיים שלכל אחד מהם ארגון רבנים עצמאי משלו, המונה אלפי רבנים, ובמסגרתו מתפקדת מועצה עליונה של תלמידי חכמים הדנים בשאלות הלכתיות המופנות אליהם. מלבד זאת, קמו בשנים האחרונות חוגים המקיימים ריטואלים דתיים חדשים שאינם מתיישבים בדיוק עם אלה הנהוגים מימים ימימה בבתי הכנסת הישנים. בתחום הטקסי אין הרבה במשותף, אם בכלל, בין בית כנסת רפורמי בעיר במדינת מונטנה ובין בית תפילה של חסידים בשכונת בורו פארק או ויליאמסבורג בברוקלין. קיימים גם הבדלים בנוסח ובנוהגים בין בית כנסת קונסרבטיבי בשיקגו ובין בית תפילה של "הלל" לסטודנטים בקמפוס באוניברסיטה אמריקאית. התמונה היהודית המרהיבה הזאת נשמרת כי למרות ההבדלים המשמעותיים במנהגים, נזהרים הזרמים השונים מלהיכנס למחלוקות ומריבות.
כאשר ביולי 2015 העליב שר הדתות דוד אזולאי (ש"ס) את הרפורמים באומרו: "אני לא יכול להגיד שהם יהודים", הארגון שפרסם את הגינוי התקיף ביותר נגד דברי השר היה הסתדרות הרבנים האורתודוקסית (RCA), שחברים בה למעלה מ־1,000 רבנים, שמהם חלק בלתי מבוטל הם חרדים.
בהודעת ההסתדרות צוין ההבדל בין התנועה הרפורמית לאורתודוקסיה, אבל הודגש באופן חד־משמעי שהרפורמים הם אחים וכל פגיעה בהם בלתי נסבלת.
בוועד הרבנים של ניו יורק, מסגרת משפיעה בנושאים דתיים, יושבים סביב שולחן אחד ומשתפים פעולה רבנים מכל הזרמים הדתיים. בממסד היהודי הארגוני הלא דתי פעילים ומעורבים ראשי ארגונים ועסקנים מכל השכבות והרבדים בקהילה. כמו כן, צריך להשתתף בישיבה של חברי ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים כדי להיווכח עד כמה שונות ומנוגדות הזהויות האידיאולוגיות של הבכירים היהודים.  
"הכל הבלים"
למה חשוב להזכיר את כל זה? משום שבדיווחים שהתפרסמו באמצעי התקשורת בישראל על הפעילויות בקרב הקהילה בארצות הברית, ומעורבותה במאבק על הסכם הגרעין עם איראן, נחשפו פערים גדולים בכל הנוגע לאופייה של הקהילה, להרכבה האנושי, לסולם העדיפויות שלה ולהלכי הרוח הרווחים בה. 
במקביל, בתגובות ובהתבטאויות שפרסמו אחדים מהגורמים בקהילה המובילים את המערכה ההסברתית נגד ההסכם עם איראן ומקדמים את המאמץ לסיכולו של ההסכם בקונגרס, התגלו דעות ארכאיות ולא מעודכנות לגבי המציאות הישראלית.
בנוסח של פניית ראש הממשלה ליהודי אמריקה להתגייס למאבק לסיכול ההסכם עם איראן נחשף בנימין נתניהו כמי שרואה בהם ציבור כנוע, מבולבל ומתרפס, שחייב מיד להצדיע ולומר: כן אדוני ראש הממשלה, אנו לשירותך. יחד עם זאת, מהצהרות התמיכה בהתנגדותה של ישראל, שנשמעו באחרונה מפי גורמים ופעילים מקומיים, הצטיירה ישראל כעיירה נפחדת חסרת הגנה במזרח אירופה לפני השואה.
כך למשל, אחד הרפובליקנים המתמודדים על המועמדות לנשיאות, מייק האקבי, אמר לאחרונה כי "הנשיא אובמה מצעיד את הישראלים לשערי המשרפות"; ובעיתונות הישראלית נטען כי חלקם של יהודי אמריקה במאבק בהסכם הוא "גורלי" ו"יקבע את גורלה ועתידה של יהדות אמריקה".


נשיא ארה"ב, ברק אובמה. צילום: רויטרס
 
אלא שמה שגורלי באמת ויקבע את עתידו של היישוב היהודי בארצות הברית הוא הצלחתו או חלילה כישלונו בבלימת ההיקף הגדל של נישואי התערובת; הקצבת משאבים לחיזוק החינוך היהודי ושיפור איכותם של בתי הספר היהודיים ועוד. גם היחסים עם ישראל הם מרכיב חיוני בשמירת יהדותם של יהודי ארצות הברית. אבל המרכיב הזה נפגע בשנים האחרונות יותר באשמת ישראל ומחדלים שהיא אחראית להם מאשר בגין מעשה כושל מצד יהודים בארצות הברית.
ההתרחקות בין חלקים גדולים בקהילה לישראל התחילה להסתמן לפני שנים אחדות, לפני שנידון הסכם עם איראן, בעקבות מה שנראה בעיני רבים הנמנים עם האגף הליברלי הגדול בקהילה, ובמיוחד בחוגי האקדמיה והאינטלקטואלים היהודים, כמדיניות ישראלית המנציחה כיבוש ומקפיאה את תהליך ההידברות עם הפלסטינים. ההתרחקות מישראל צברה תאוצה באחרונה עקב התדמית הימנית־דתית שדבקה בממשלת ישראל, השתלטות האורתודוקסיה על חיי הדת במדינה והשתוללות אלימה של גורמים קיצוניים.
"הכל הבלים", אומר אברהם פוקסמן, יו"ר הליגה נגד השמצה, בשיחה עם "מעריב המגזין". "מידת ההשתתפות של יהודים באמריקה במאבק נגד או בעד ההסכם לא תקבע את גורלם או את עתידם. מבחינת הקהילה, ההסכם עם איראן והתגובות בעד או נגד הוא נושא בעייתי מאוד ויותר רציני מכל משבר הזכור בין יהודי אמריקה לנשיא, כמו למשל המשבר עם הנשיא רייגן בעניין אספקת מטוסי "איווקס" לסעודיה. זהו נושא רציני משום שהוא נוגע לניגוד אינטרסים בין ארצות הברית לישראל", מסביר פוקסמן. "צריכים הרבה תבונה להתמודד עם הנושא הזה. אבל נעבור את הקונפליקט הזה ונתקיים אחריו. החשיבות שיש לישראל בתחום האינטרסים של ארצות הברית בזירת המזרח התיכון תימשך".
אי אפשר להתכחש לעובדה שהוויכוח על הסכם הגרעין עם איראן – בעיקר לנוכח דבקותו של הנשיא ברק אובמה בהסכם אל מול ביקורתו של נתניהו על ההסכם - יצר אווירה של מתיחות, ואולי אפילו תסיסה בציבור היהודי בארצות הברית. משיחות עם בכירים ופעילים יהודים עולה כי קיימת מחלוקת לגבי מי אחראי יותר להכתמת תדמיתה הסובלנית והמפויסת של הקהילה. פוקסמן, שבמשך שנים רבות גינה כל ביטוי של אנטישמיות בארצות הברית ובעולם, מטיל את האחריות על כתפיו של הנשיא ברק אובמה. "הסגנון והלשון שהנשיא השתמש בהם בהגנתו על ההסכם עם איראן ובביקורתו על התנגדותו של נתניהו להסכם עלולים לספק דלק בערה ולהעניק לגיטימציה לסטריאוטיפ הרווח שיהודים הם מחרחרי מלחמות", הוא אומר.
לעומת זאת, סימור רייך, פרקליט ידוע ופעיל יהודי בכיר ומוערך, שכיהן בעבר כיושב ראש ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים, פרסם בשבוע שעבר מכתב במדור המכתבים למערכת של "הניו יורק טיימס" ותקף את ראש הממשלה נתניהו על מה שהגדיר "האגרסיביות של הקמפיין שלו נגד ההסכם". "כמנהיג ותיק בקהילה היהודית נפגשתי עם כל ראש ממשלה שכיהן בישראל בעשורים האחרונים", כתב רייך. "לדעתי, הפנייה האינטרנטית של נתניהו ליהודי אמריקה וההופעה שלו בקונגרס היו מאוד לא ראויות. ההופעות העליבו את הנשיא והעם האמריקאי והיו חדירה בלי רשות של מנהיג זר לתחום הפוליטיקה הפנימית של ארצות הברית".
בשיחות שלא לייחוס, נשמעות תגובות קשות יותר נגד הנשיא אובמה מצד מתנגדי ההסכם עם איראן, ותוקפניות יותר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו מצד תומכי ההסכם.
מי שיינזק
עד כה הצהירו ארגונים יהודיים אחדים על התנגדותם להסכם עם איראן, בהם הליגה נגד השמצה הנחשבת ארגון יהודי מוביל ומשפיע והוועד היהודי־אמריקאי, הנחשב ארגון מרכזי. לעומת זאת, התנועה הרפורמית בצפון אמריקה, הזרם הדתי הגדול בקהילה, פרסמה לפני שבועות אחדים הודעה מתונה ומאופקת מאוד בתגובה להסכם, שלפיה ראשי התנועה יבדקו את הנושא ויפרסמו את דעתם הסופית. התנועה נמנעה מהבעת תגובה  מפורשת שלילית נגד ההסכם. מותר להניח שבקרב מיליון וחצי היהודים שנמנים או מזדהים עם הזרם הרפורמי קיימים לא מעטים ששוללים את ההסכם. 
ארגון השדולה היהודי איפא"ק מוביל מאמץ הסברתי אינטנסיבי נגד ההסכם, שלמימון העלויות שלו הוקצב סכום של 20 מיליון דולר. ארגון השדולה ג'יי סטריט  הודיע על תמיכתו בהסכם והקציב חמישה מיליון דולר למימון מסע הסברה עצמאי בעד אישור ההסכם בקונגרס. עם כל הכבוד לשתי השדולות, התגובות שלהן להסכם היו צפויות.
לפי דיווח ששודר בשבוע שעבר ב־CNN, רוב הסקרים שהתקיימו בקרב יהודים העלו ש"הם נוטים לתמוך בהסכם עם איראן במספרים גדולים יותר מאשר באוכלוסייה הכללית". סקר שקיים העיתון "ג'ואיש ג'ורנל" ביולי האחרון העלה ש־53% מקרב היהודים מקווים שהקונגרס יאשר את ההסכם ו־35% סבורים שמוטב שהקונגרס יסכל את ההסכם. סקר שקייםCNN בקרב האוכלוסייה הכללית העלה כי 52% מקרב האמריקאים תומכים בהסכם ו־44% מתנגדים לו.
מאזן הכוחות בין המתנגדים והתומכים בהסכם עם איראן הקרוב לאמת צפון בקרב ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים, ארגון גג הטוען לחברותם של למעלה מ־50 ארגונים ומוסדות יהודיים. עד כה הנהגת הוועידה טרם פרסמה תגובה רשמית על ההסכם עם איראן, וראשי הארגון הוותיק נזהרים לא להתבטא  בפומבי בנוגע להסכם. הסיבה היא שהחלטות ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים והצהרות ראשיה מותנות בהסכמה כללית של כל הארגונים החברים בוועידה. "אני מבין שאין הסכמה בין הארגונים בוועידה איך להגיב להסכם עם איראן", אומר ל"מעריב המגזין" ראש ארגון יהודי שביקש להישאר בעילום שם. "זה אומר הרבה יותר מכל הסקרים וההערכות על הלך הרוח בקרב הקהילה. לדעתי, מקרב הארגונים החברים בוועידת הנשיאים, חלק אינו מתנגד להסכם וחלק מסתייג מהבעת דעה גלויה נגד מחשש לפגוע ביוקרת הנשיא. שים לב שראש ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים מלקולם הונליין, המזוהה כימני וידוע כמקורב לראש הממשלה, ביקר את נתניהו ולפי דיווח בעיתון 'הארץ' טען בתדרוך למשלחת של כתבים מדיניים ישראלים ש'ממשלת ישראל לא צריכה להגיד ליהודי ארצות הברית מה לעשות מול ממשלתם'".
מהשיחות עם בכירים יהודים עולה כי לא משנה איך יסתיים המאבק בעד או נגד ההסכם, בסופו של יום ראש הממשלה בנימין נתניהו יינזק ממנו. "מעמדו בקהילה כבר ניזוק קשה ובאופן בלתי הפיך", אומר ראש ארגון יהודי. גם בכירים יהודים שמתנגדים להסכם עם איראן לא יסלחו לנתניהו על שאילץ אותם לבחור בין נאמנותם לנשיא המדינה שבה הם חיים לבין ראש ממשלת ישראל.