יותר מעשרה ימים חלפו מאז סדרת הפיצוצים במחסן שהיו בו חומרים כימיים בעיר טיאנג'ין שבצפון־מזרח סין, והחזרה לשגרה עדיין רחוקה: ארבע שריפות חדשות פרצו באזור המחסן בסוף השבוע, והרשויות מנסות לברר את רמות הזיהום לאחר שאלפי דגים מתים התגלו בנהר הסמוך.



כוחות הכיבוי נאבקו שלשום שעות ארוכות בשריפות שפרצו בארבעה אזורים שונים במרחב של שלושה ק"מ מהמפעל, אזור שהרשויות פינו בשבוע שעבר מחשש לשלומם של התושבים. לפי הדיווחים, הכבאים הצליחו להשתלט על הלהבות, ועבודות הטיהור באזור האסון התחדשו.



במקביל, גובר החשש מפני זיהום סביבתי נרחב כיוון שבמחסן שהתפוצץ היו אלפי טונות של חומרים כימיים מסוכנים ורעילים. ראש מרכז המעקב הסביבתי של טיאנג'ין, דנג קסיאוון, מסר כי ב־8 מתוך 26 עמדות ניטור המים באזור הפיצוץ התגלו ריכוזים של ציאניד רעיל – בכמות גבוהה פי 356 מהרמה המותרת. הוא הוסיף כי רמות זיהום האוויר באזור האסון הן ברמה הנורמלית.



ביום שישי אותרו אלפי דגים מתים על גדות נהר הייאה, ק"מ ספורים מאזור המחסן, ותושבים מיהרו להעלות את הצילומים לרשתות החברתיות והזהירו כי מדובר בעדות לכך שהזיהום מתפשט. הרשויות בסין דחו את הטענות כי מדובר בהרעלה המונית וגרסו כי הדגים מתו כתוצאה מתופעה עונתית של רמות חמצן נמוכות במים.



בניסיון להרגיע את הציבור נקטו הרשויות שיטה שנויה במחלוקת והציבו בסוף השבוע כלובים שבהם ארנבות, יונים ותרנגולות במרחב הקרוב לזירת הפיצוץ כדי להראות שרמות האוויר והמים אינן מסוכנות לבריאות.



עם זאת, לנוכח חוסר הוודאות ולאחר שעובדים רבים התלוננו על צריבות בגרון בימים האחרונים, הודיעה חברת טויוטה היפנית כי היא מאריכה את השהיית הפעילות שלה במפעל בטיאנג'ין. "העובדים מוטרדים מאוד מהדילמה שלנו בנוגע לתאריך לפתיחה מחודשת של פעילותנו במקום", אמר גורם רשמי בחברה.



בעוד מניין הקורבנות הרשמי עלה ל־121 בני אדם, נוסף ליותר מ־50 נעדרים, הכריז הקבינט הסיני כי הוא יבצע חקירה "קפדנית ומקיפה" בנוגע לנסיבות האסון. גורם רשמי במועצת המדינה אמר לסוכנות הידיעות הממלכתית כי הקבינט שלח חמישה צוותים שיחקרו את הסיבות לפיצוץ, והם יבחנו מי אחראי ויחפשו פרצות שתרמו לאסון הכבד. הממצאים יפורסמו ברגע שכל הראיות יוגשו למועצת המדינה. "העדיפות הראשונה במעלה היא להבטיח שהחקירה תתנהל באופן מדויק ומוקדם ככל האפשר", הדגיש הגורם.



לפי ז'אנג יונג, ראש מועצת מחוז בינהאי שבטיאנג'ין, שם אירע הפיצוץ, מאז האסון בוצעו בדיקות בטיחות ב־275 מפעלים שמטפלים בחומרים כימיים מסוכנים. ב־70 מתוכם התגלו סיכונים בטיחותיים אפשריים והפעולות בהם הופסקו עד להודעה חדשה. 



בתוך כך, אתמול התפוצץ מחסן כימי במחוז שנגדונג שבמזרח סין וגרם לשריפה גדולה באזור התעשייה המקומי.



התקשורת הסינית דיווחה כי כוחות כיבוי גדולים הגיעו לזירת הפיצוץ במחסן במחוז זיבו, כק"מ אחד בלבד מאזור מגורים. עדי ראייה מסרו כי הפיצוץ הורגש עד למרחק של חמישה ק"מ. מהרשויות נמסר כי בפיצוץ נפצעו שמונה בני אדם ואין הרוגים.