יועץ האסטרטגי והמנטור טים קלי יש רזומה עשיר: הוא פיתח את שיטת “ייעוד אמיתי”, פתח חברת ייעוץ מצליחה בשם True Purpose, פרסם שני רבי־מכר ועזר לעשירי העולם כמו ביל גייטס ודונלד טראמפ למצוא את מטרתם בחיים. כעת קלי, אחד היועצים העסוקים בעולם, החליט שייעודו החדש הוא לעזור לישראל לפתור את בעיותיה, ובכך להפוך את העולם למקום טוב יותר.



מדובר במטרה שאפתנית משהו, אך בעיני קלי אפשרית לחלוטין. “מדינה היא גם סוג של ארגון”, טוען כעת קלי, שהגיע ארצה לכמה ימים, בראיון ל”מעריב המגזין”. “אני מאמין שפתירת בעיותיה של ישראל היא המפתח ליצירת עולם טוב יותר לכולם. זה שאפתני, וישראלים אוהבים להתווכח איתי על זה, אבל לי ברור שלישראל יש ייעוד שהיא לא מגשימה, ואני אעזור לה למצוא אותו”.
 
קלי הוא מנטור לא שגרתי. קל לפטור אותו בטענה שמדובר ב”איש הזוי”, אבל למעשה לא תמצאו אצלו תיאוריות רוחניות, אלא דווקא מודלים מתמטיים וסלנג של אנשי הייטק מעמק הסיליקון. ייתכן שהשילוב הזה הוא סוד ההצלחה שלו. את הקבלות שלו הוא מביא מעולם העסקים. בין היתר, הוא הצליח לחולל מהפכות בארגונים כמו אורקל, IBM, מייקרוסופט ו־HP, עבד עם נאס”א ובארץ עבד עם שרי אריסון, ראשי בנקים, שרים ורבנים. לאחר התערבותו, שורת הרווח בארגונים הללו זינקה במאות אחוזים.
 

שיטת “ייעוד אמיתי”, שמאחוריה עומד קלי, גורסת כי גילוי הייעוד האמיתי מביא איתו מיקוד ואנרגיה חדשים בחיי כל אדם. לטענתו, “ייעוד אמיתי” מגלה לנו במה אנחנו הכי טובים ומה יעשה אותנו הכי מאושרים.
 
דונלד טראמפ נראה כמו לקוח לא פשוט בלשון המעטה.
“טראמפ אומר את האמת שלו, ובארצות הברית נמאס לקהל לשמוע את אותם מסרים לעוסים שוב ושוב. לכן כשמגיע מישהו אותנטי כמו טראמפ זה קוסם לקהל. אומנם המסרים והתוכן הם בעייתיים, אבל אי אפשר לקחת ממנו את האותנטיות”.
 

"המסרים בעיתיים אבל אי אפשר לקחת ממנו את האוטנטיות" דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
במסגרת הסכמי הסודיות הדרקוניים שהוא חתום עליהם, קלי לא מסכים לדבר על התהליך שהוא עובר עם לקוחותיו. יחד עם זאת, הוא בטוח שכסף אינו יכול לשמש ייעוד עבורם. "מנכ"ל שיש לו מטרה לעשות כמה שיותר כסף עבור בעלי המניות שלו - וזהו המניע הבלעדי שלו – ייכשל", קובע קלי. "קביעה זו הוכחה באופן אמפירי. אני תמיד אומר למנהיגים שאני עובד איתם: 'אם המטרה שלך לעשות רווח כספי, אתה משול לאדם שרוצה לאכול ולנשום. לעשות רווח בעולם העסקי פירושו לשרוד', אבל החתירה למטרה הזו לא עונה על שאלת המשמעות, שהיא קריטית להצלחה עסקית".

“אני סקפטי"

קלי, בן 53, גר בקליפורניה, נשוי ואב לילד, נחוש כעת לעבור ממציאת ייעוד לארגונים וחברות למציאת ייעוד למדינות, ובעיקר לישראל. “אני רוצה לעזור לישראל בתהליך הזה. לכנס שרים, חברי כנסת, אנשי דת, אנשי עסקים, אנשי חברה ועוד ולהתחיל בתהליך של איך ישראל עוזרת לעולם להפוך למקום טוב יותר”.

זה נשמע כמו “מחבק עצים” מקליפורניה שהגיע לישראל.
“אני הכי רחוק מזה. התוצאות שלי מראות שזה מצליח. ואני אדם ריאלי: יש לי תואר במתמטיקה מ־MIT (המכון הטכנולוגי של מסצ’וסטס), הייתי מפקד בצי, עבדתי שנים רבות בניהול וטכנולוגיה ב’אורקל’ בעמק הסיליקון. אני אדם סקפטי שתמיד פסל דברים שנשמעים מוזר. הבנתי שמי שמנסה באופן תמידי לפתור את אותה הבעיה - נתקע. הרבה יועצים מבינים את זה, אך לא מנהיגים”.

איך אתה מתרגם את זה למציאת הייעוד של ישראל? 
"שימי לב שאני לא מדבר על שלום. לישראלים קשה לדמיין עתיד טוב יותר עבור עצמם. אני אומר לישראלים: 'ספרו לי על המטרות של ישראל. אם הכל ילך נהדר, מה התקוות והחלומות שלכם עבור המדינה?' לא פגשתי עדיין מישהו שעונה על השאלות האלה. ושאלתי את זה מאות פעמים: אנשים מהרחוב, מנכ"לים, אנשי עסקים, חברי כנסת - אף אחד לא עונה לי. כולם רק מזכירים עד כמה הבעיות של ישראל קשות וכמה יהיה קשה לפתור אותן".

ישראל איבדה תקווה?
“בהחלט. כשמדברים על תהליך שלום, מדברים על פתירת בעיות. ואני מסתכל מעבר לבעיות ואומר: נניח שכל הבעיות נעלמות. אם היה שלום, מסחר בין ישראל לשכנותיה ואף אחד לא היה מנסה להרוג אתכם, מה אז? מה אז היו המטרות של ישראל ומה היא רוצה לעשות? החשיבות של השאלות האלה גדולה, כי הניסיון לפתור את הבעיות האלה בלי להסתכל קדימה משאירה אתכם תקועים באותו מיינדסט, מסתובבים סביב הזנב של עצמכם. אם ישראל תגבש לעצמה ייעוד אמיתי, זה יכריח אותה לפתור את הבעיות האלה ולמצוא את השביל לפתרון”.

איך אפשר לחשוב על ניסוח ייעוד כשאנחנו תחת איום קיומי? 
“ברגע שנלחמים על החיים, לא צריך להתעסק בייעוד, אבל ישראל לא נלחמת על חייה כל הזמן. יש כאן אמונה שאתם נלחמים על חייכם, אבל זה לא מה שקורה בפועל. ישראלים מרגישים שהם כל הזמן תחת איום וסכנה ושבכל רגע הם עלולים למות. גם אם ניקח את האיומים האלה, התחושות האלה יהיו עדיין חזקות כי הן כל כך מוטמעות בכם. נדמה לתושבים שישראל מקום מסוכן, אבל זה אחד המקומות הבטוחים בעולם. זו תפיסה מוטעית. אם אתם רוצים להשיג את אותה התוצאה, תמשיכו במה שאתם עושים. הבעיה של הפוליטיקאים היא שהם תקועים. הם חוזרים שוב ושוב על אותם מסרים, על אותם תהליכים, אין חשיבה מקורית”.

“אהבה וריפוי"

עד שמדינת ישראל תשכור את שירותיו, קלי נשכר על ידי ממשלת קולומביה כדי למצוא עבור המדינה סוג של ייעוד או מיתוג מחדש. “אנחנו עוד בשלב ממש מוקדם של התהליך”, אומר קלי, “נפגשתי רק עם כ־50 מנהיגים במדינה, כך שהתהליך עוד בשלב מוקדם, אבל הכיוון הוא של אהבה וריפוי”. 

אהבה וריפוי? ההיסטוריה של קולומביה רצופה בשפיכות דמים וסחר בסמים.
“כן, יש שם הרבה אלימות. אם אין פצעים, איך ילמדו לרפא? קולומביה הייתה ממוקדת שנים רבות במלחמה בסמים, וכעת הם שואלים את עצמם: מה הלאה? זה עוד מוקדם. עדיין לא הגענו לניסוח המדויק. רק אז נוכל להסביר איך המדינה תתרום לעולם טוב יותר ומה המסרים המדויקים והתהליכים הפנימיים שלה ואל מול מדינות אחרות, אבל זה עוד ייקח זמן. זה גם מה שעושים עם חברות כדי להחליט לאילו שווקים להיכנס, אילו מוצרים לפתח ואיך לשווק אותם”. 
 
בינתיים במהלך ביקורו בישראל נפגש קלי עם חברי כנסת, עם אנשי עסקים ועם מנהיגים אחרים, והוא מנסה לשכנע אותם להירתם למציאת הייעוד של מדינת ישראל. השבוע נפגש גם עם מועדון השגרירים של ישראל בראשותו של יצחק אלדן, כדי לגייס את הדיפלומטים הזרים למאמצי מציאת הייעוד של ישראל.
 
קלי גם עובד עם כמה קיבוצים, בהם קיבוץ מעגן מיכאל במועצה האזורית חוף הכרמל, שנעזרים בו לעיצוב חזון חדש. “לקיבוצים היה תפקיד חשוב בהקמת מדינת ישראל”, אומר קלי. “היה להם חזון ברור ודרך, אבל במשך השנים הנסיבות השתנו, וברגע שאין חזון ברור - דברים מתחילים להתפרק.נראה שהכיוון של ישראל קשור בסליחה. חלק מהאנשים אומר שכבר זה כתוב בתורה: ‘תיקון עולם’ ו’אור לגויים’, אבל זה מעורפל מדי ואת זה אנחנו צריכים לתרגם למסר אחיד שיוביל את ישראל קדימה”.

אז מה הפתרון לשיטתך?
“זה כמו שילדים רבים, וצריך לתת להם משהו אחר לשחק איתו. אם הישראלים והפלסטינים יתעסקו במציאת הייעוד שלהם, זה יעביר את הפוקוס למשהו גבוה יותר. במקום להתעסק בהישרדות, הם יתעסקו בשאיפות. אני יודע שזה נשמע רוחני מדי, אבל אני יודע שאם זה עובד בעסקים - זה יעבוד גם כאן”.