מומחי גרעין קוראים לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ולמעצמות שחתמו על הסכם הגרעין עם איראן לפרסם פרטים כיצד היא מתכננת לבדוק את המתקן הצבאי בפרצ'ין.



המומחים, בעלי ניסיון רב בבקרת נשק, אמרו כי אי פרסום הפרטים פוגע באמינות של סבא"א, עמדה שהסוכנות עצמה דוחה, כמו גם ארצות הברית.



סידורי הבקרה הסודיים בפרצ'ין הביאו לדיווחים שונים לגבי הליך הבקרה, כשחלק ממבקרי ההסכם טענו כי איראן קיבלה יותר מדי חופש לבצע את הבדיקות בעצמה.



על פי ההסכם, הפקחים אמורים לבדוק האם נעשה במתקן בפרצ'ין מחקר הקשור לפיתוח לנשק גרעיני.



דיוויד אולברייט, ראש המכון למדע וביטחון בוושיניגטון, הביע אי נחת מהיעדר פרטים גלויים בנושא: "הם צריכים להתפרסם משום שהאמינות של הסוכנות נפגעת. לא משנה מה תהיה תוצאת הבדיקות, החשאיות מקשה לקבוע האם הן אמינות".



סגן יו"ר סבא"א לשעבר, אולי היינונן, אמר כי אי אפשר להצדיק את החשאיות: "זאת גישה לא רגילה. הסיבות היחידות לשמור על חשאיות הן קניין רוחני, כלכלה או ביטחון".



מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית נמסר בתגובה שיש לה חובה חוקית לשמור על חשאיות ההסכם, אבל הדגישו שמבחינה טכנית ההסכם יבטיח שהדגימות שיילקחו לא ייפגעו.



חברי קונגרס רפובליקנים הביעו התנגדות להסכם, בין היתר משום שהוא יאפשר לאיראנים לקחת דגימות בעצמם, ללא אפשרות כניסה לפקחים. גם בטהרן הבהירו כי לא יתנו להם להיכנס לבסיס, אולם דיפלומטים המעורים בהסכם אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס שהפקחים יהיו בפרצ'ין ויפקחו על איסוף הדגימות.