עוד כארבע שנים, אם לא יהיו תקלות ועיכובים, צפויה מפת התחבורה בחוף המערבי של ארה"ב לצאת לדרך חדשה עם חנוכתו של הקו הראשון של רכבת מהירה בין לאס וגאס לבין לוס אנג'לס, מרחק של כ־370 קילומטר. בשבוע שעבר נמסר כי אקספרס־ווסט, החברה הפרטית שהוקמה לצורך הפרויקט התחבורתי האדיר, חתמה על הסכם יוזמה משותפת עם קונסורציום בהובלת קבוצת הרכבות הסינית לבנייתו של הקו החל בספטמבר 2016, בהשקעה ראשונית של 100 מיליון דולר. 



"זה הפרויקט הראשון של מסילת רכבת מהירה שבו לסין ולארה"ב יהיה שיתוף פעולה שיטתי", אמר סגן המהנדס הראשי של קבוצת הרכבת הסינית, יאנג ז'ונגמין, במסיבת העיתונאים שבה הוצגה היוזמה החדשה. "זה מראה את ההתקדמות של מסילות הרכבות המהירות מתוצרת סין". 
 
היום, כאשר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, יקבל את עמיתו הסיני שי ג'ינפינג על מדשאת הבית הלבן עם 21 מטחי תותחים, יקוו שני המנהיגים כי היחסים בין המדינות יעלו מחדש על הפסים הנכונים ויצברו תאוצה כמו הרכבת בחוף המערבי. לאחר מכן יארח עם רעייתו מישל את שי ואת רעייתו, פנג ליואן, לארוחת ערב ממלכתית.
 

בנובמבר שעבר, כאשר אובמה עצמו ביקר בבייג'ינג, פרסמו שני המנהיגים הצהרה משותפת וחסרת תקדים כי מדינותיהם - שתי המזהמות הגדולות ביותר בעולם - התחייבו לצמצם באופן משמעותי את פליטת גזי החממה, כחלק מהניסיון להילחם בהתחממות הגלובלית ולעודד מדינות נוספות ללכת בדרכן לקראת ועידת האקלים המכרעת בפריז בדצמבר הקרוב. 
 
ההצהרה הבילטראלית נראתה כדוגמה מרשימה ליכולתן של המדינות לשים בצד את חילוקי הדעות כדי לשתף פעולה למען עתידו של כוכב הלכת שלנו, אבל כעת נראה כי ארה"ב וסין שוב עלו על מסלול של תחרות ויריבות, עם מחלוקות עמוקות והצהרות תקיפות מצד וושינגטון נגד ההתנהלות של השלטונות בבייג'ינג. 

האקרים בתוכנו

התקפות מקוונות נגד רשתות מחשבים ממשלתיות ועסקיות בארה"ב, המיוחסות להאקרים סינים, אינן עניין חדש. בעבר כבר האשימו האמריקאים כי הסינים - ובעיקר "יחידה 61398" של הצבא העממי - עומדים מאחורי הפריצה למחשבי חברת לוקהיד מרטין וגניבת המידע הסודי על מטוס הקרב המתקדם F־35 (שיגיע בקרוב גם לחיל האוויר הישראלי). בנוסף לכך חושדים האמריקאים כי הסינים עומדים מאחורי סדרה של פריצות לחברות ולתאגידים, בעיקר לצורך גניבת סודות עסקיים.
 
אולם בחודשים האחרונים החל להיחשף ההיקף האדיר של המתקפה המקוונת המיוחסת לסינים. ביוני שעבר גילה "המשרד להגנת המולדת" כי האקרים פעלו במשך חצי שנה בתוך מערכת המחשבים של המשרד למשאבי אנוש, שמטפל בכל עובדי הממשל הפדרלי, והשיגו כתובות, תאריכי לידה, מספרי ביטוח לאומי וחשבונות בנק.
 
בתחילה ההערכות היו כי מדובר בפרטיהם האישיים של ארבעה מיליון עובדים בעבר ובהווה, אבל בתוך זמן קצר התברר כי נגנבו נתונים של יותר מ־20 מיליון אנשים שעבדו עבור הממשל מאז שנות ה־80, בהם גם בעלי סיווג ביטחוני גבוה ביותר. בהמשך נחשף כי האקרים סינים הצליחו לחדור מאז שנת 2010 לעשרות חשבונות מייל פרטיים של בכירים בממשל. 
 
החשש העיקרי הוא שהמידע ישמש את ההאקרים, או את מי שמפעילים אותם, לא רק כדי להתחזות לאותם עובדים - אלא בעיקר לצורכי מודיעין. אם בעבר היה צריך לשלוח נערת פיתוי כדי לסחוט בכירים שמחזיקים בסודות כמוסים, כעת מספיקה לחיצה על כפתור כדי לקבל את כל הפרטים הדרושים, במטרה לאתר את נקודות החולשה של העובדים ולנצל זאת לריגול, ואולי אף לחבלה.
 
לא מדובר בתסריט דמיוני. הממשל הודה בחודש שעבר כי סוכנים סינים סמויים פועלים בתוך ארה"ב. מטרתם העיקרית היא לאתר חשודים בשחיתות שנמלטו מסין ולגרום להם, בדרך זו או אחרת, לשוב למולדתם כדי לעמוד לדין, אבל בהחלט אפשר להפנות את אותם סוכנים גם לפעולות סחיטה באמצעות המידע המסווג. 
 
בנוסף לכך יוחסה להאקרים סינים פריצה למחשבים של יונייטד איירליינס, חברת התעופה השנייה בגודלה בעולם. בחברה טענו כי השבתת הפעילות ביולי בעקבות תקלה במערכת ההזמנות נבעה מתקלה בראוטר, אך מומחי מחשבים גרסו כי מדובר בתוצאה של פעולה מתוחכמת של ההאקרים. בחודש שעבר הודיעה גם אוניברסיטת וירג'יניה, שידועה בקשריה עם הפנטגון ועם סוכנויות הביון, כי ספגה פגיעה "שמקורה בסין".
 
רשת NBC פרסמה בסוף יולי מפה של הסוכנות לביטחון לאומי (NSA), המלמדת כי בחמש השנים האחרונות פרצו האקרים סינים יותר מ־600 פעם לרשתות המחשבים של ארגונים ממשלתיים ושל חברות פרטיות. 50 מתקפות בוצעו נגד חברות בעמק הסיליקון בקליפורניה. "אין מבנה תאגידי כלשהו, לא משנה עד כמה הוא קטן, או חנות משפחתית, שמחוסנים מהאיום הזה", הודה רנדל קולמן מהיחידה לריגול נגדי בבולשת הפדרלית. 
 
במהלך הפגישה היום צפוי אובמה לשוב על העמדה האמריקאית שדורשת מהסינים להפסיק באופן מיידי את המתקפות המקוונות, בעוד ששי יטען כי מדובר בהאשמות שווא חסרות בסיס. למרות חילוקי הדעות, ייתכן שדווקא שתי היריבות שוב יספקו בשורה חדשה עבור הקהילה הבינלאומית, כמו בנושא האקלים, שכן לקראת הביקור האיצו את המו"מ על האמנה הראשונה מסוגה לבקרת נשק במרחב הסייבר, שנועדה למנוע התקפות נגד תשתיות חיוניות כמו תחנות כוח, בתי חולים, רשתות טלפונים ניידים ומערכת הבנקאות. 

איים מסתוריים

גם הניסיון של סין להרחיב את תחום השליטה שלה באסיה, בין השאר באמצעות מאבקים טריטוריאליים עם שכנותיה בים סין המזרחי (יפן) ובים סין הדרומי, אינו חדש, וגרם לאובמה להכריז כבר לפני שלוש שנים על דוקטרינה מדינית וצבאית שנועדה להפנות את תשומת הלב האמריקאית לעבר אסיה. 
 
בפסגה הנוכחית יבקש אובמה להבין משי מה עומד מאחורי בנייתם של לפחות חמישה איים מלאכותיים בים סין הדרומי, באזורים שנמצאים במחלוקת עם הפיליפינים ועם וייטנאם. צילומי לוויין הראו כי לפחות על אחד מהם נבנה מסלול המראה באורך של 3,000 מטרים, בנוסף למנחתי מסוקים ומגדלי מכ"ם. 
האמריקאים כבר מחו בפני הסינים על יצירת מרוץ חימוש באזור ים סין הדרומי ועל פגיעה אפשרית בנתיב השיט החשוב, אולם בבייג'ינג טענו כי 80% מהאזור שייך להם "ללא ספק", ולכן הם יכולים לבנות מה שהם רוצים. "אנחנו מקווים שארה"ב תוכל לנהוג ללא משוא פנים ובאופן אובייקטיבי כדי לשרת את השלום והיציבות באזור", הדגיש יאנג ג'יישי, חבר מועצת המדינה הסינית שאחראי על עיצוב מדיניות החוץ.
 
בינתיים נראה כי הסינים אימצו את אמרתו הידועה של הנשיא ה־26 של ארה"ב, תיאודור רוזוולט: "דבר ברכות, ושא עמך מקל גדול". בביקורו באוסטרליה בשנה שעברה, הכריז הנשיא שי כי "זו עמדתה ארוכת השנים של סין לפתור בדרכי שלום את סכסוכיה עם מדינות שנוגעות לדבר ולקדם את ענייני הריבונות שלה והאינטרסים הימיים שלה באמצעות דיאלוג והתייעצות", וכי "סין מחויבת לשמור על שלום. שלום הוא יקר וצריך להגן עליו".
 

סין מציגה את כוחה לראווה במצעד צבאי בבייגי'ן החודש. צילום: רויטרס
 
אולם החודש הפגינה סין את עוצמתה הצבאית במצעד הגדול בתולדותיה, לציון 70 שנה לסיום מלחמת העולם השנייה. במרכז עמדה ההצגה הראשונה של טילי הדונגפנג, ובראשם ה־DF־21Dשמסוגל לאיים על נושאות המטוסים האמריקאיות של הצי השביעי, והטיל DF־26 שיכול לפגוע באי גואם עם ראש קרב קונבנציונלי ממשגר שמוצב ביבשה. "זה מאפשר לסין לגרום נזק או לשתק את בסיס חיל האוויר אנדרסן במלחמה בלי לפנות לשימוש בכלי נשק גרעיניים", הסביר הנס כריסטנסן מהפדרציה למדענים אמריקאים. 

היסטוריה מתוחה

בשיחות בין אובמה לבין שי, וגם בפגישות נוספות שיקיים הנשיא הסיני במהלך ביקורו בארה"ב, יעלו לדיון גם הסוגיה הטעונה של זכויות האדם במדינה הקומוניסטית והמשבר הכלכלי הנוכחי. בחודש שעבר, הקריסה של הבורסה הסינית משכה איתה בורסות רבות ברחבי העולם להפסדים הקשים ביותר של השנה, ואילצה את השלטונות בבייג'ינג לבצע פיחות חד בשער היואן. 
 
למרות זאת, הצדדים ינסו גם להדגיש את הקשרים הכלכליים ההדוקים בין המדינות. לפי הנתונים של קבוצת רודיום, שעוקבת אחר ההשקעות הסיניות בארה"ב, בין שנת 2000 לרבעון השני של 2015 ביצעו הסינים 1,117 עסקאות בשווי כולל של 54 מיליארד דולר. לא מפליא שבארוחת הערב החגיגית שנערכה לשי בסיאטל שלשום השתתפו כמה מהטייקונים הגדולים ביותר בסין, כמו מייסד קבוצת עליבאבא ג'ק מא, יאנג יואנקינג מחברת המחשבים לנובו, ורובין לי, שעומד בראש ענקית האינטרנט הסינית ביידו.
 
אולם רק אחרי האירועים היום בבית הלבן, כאשר הנשיא הסיני יעבור לניו יורק כדי לנאום בפני העצרת הכללית של האו"ם, נוכל לדעת אם הביקור הממלכתי אכן סיפק את היסודות להידברות מחודשת ולשיתוף פעולה פורה בין שתי המדינות. 
 
ג'פרי ביידר, מומחה לדיפלומטיה בינלאומית וליחסי ארה"ב־סין ממכון ברוקינגס בוושינגטון, שבעבר היה חבר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ציין כי גם ביקורים ממלכתיים קודמים של נשיאים סינים התנהלו באווירה טעונה. הוא הזכיר כי ב־1997 אירח הנשיא קלינטון את עמיתו ז'יאנג זמין, בביקור הראשון מאז הטבח בכיכר טיאננמן שמונה שנים קודם לכן, תחת ביקורת של ארגוני זכויות אדם; וכי גם על הביקור של הנשיא הקודם, חו ז'ינטאו, לפני ארבע שנים, העיבו מתיחויות סביב קוריאה הצפונית, הפעילות הסינית בים סין הדרומי ופגיעה בזכויות אדם. 
 
"האופי של היחסים בין ארה"ב לבין סין הוא כזה שנראה שביקורים לוושינגטון תמיד מגיעים בתקופות קשות ייחודיות", כתב ביידר במאמר שפרסם בשבוע שעבר. "מאפיין משותף נוסף הוא שהסינים מגיעים מתוך תקווה לביקור חלק עם טקסים לפי הפרוטוקול, תוכן מינימלי ובלי חילוקי דעות. לעומת זאת, הצד האמריקאי טוען שבלי צעדים שיטפלו בחששות שלנו, היחסים ייסוגו לאחור והביקור יהיה כישלון". 
 
עם זאת, הדגיש ביידר, הממשל האמריקאי צפוי לעשות כל מאמץ כדי להציג את הביקור כהצלחה, ולו רק למראית עין. "כשוושינגטון מתמודדת עם מזרח תיכון שנמצא בכאוס ותוקפנות רוסית במזרח אירופה, אובמה לא רוצה לראות את היחסים בין ארה"ב לסין מתפתחים לזירה שלישית של מתיחויות", אמר. "שיתוף בנקודות מבט אסטרטגיות שחושף גישה משותפת, או לפחות מקבילה, לשמירה על היציבות העולמית, צריך לסייע למנוע את זה". 
 
גם אם הצהרות המנהיגים היום יהיו חיוביות וארוחת הערב תספק אווירה רגועה וחיוכים מאוזן לאוזן, מדובר רק בשלב נוסף ביחסים המורכבים בין שתי המדינות, כפי שהיה מאז שהנשיא ריצ'רד ניקסון הגיע לביקור ההיסטורי בבייג'ינג בפברואר 1972. מבחן חדש יהיה החל מינואר 2017, כאשר נשיא חדש ייכנס לבית הלבן ואולי ישנה את המדיניות של אובמה בזירה הבינלאומית, וכלפי סין במיוחד. 
 
המועמדת המובילה במפלגה הדמוקרטית, הילרי קלינטון, היא בעלת ניסיון בהידברות עם סין מימיה כמזכירת המדינה ואף כגברת הראשונה לפני שני עשורים, אבל אם היא תיבחר לנשיאה, היא תצטרך לעבוד מחדש על האמון עם השלטונות בבייג'ינג. הספר האוטוביוגרפי שלה, "בחירות קשות", נאסר לפרסום בסין מאחר שהתייחסה בו לפגיעה בזכויות אדם במדינה ולמדיניות הסינית כלפי טיבט וקוריאה הצפונית. ביולי שעבר האשימה קלינטון כי הסינים "מנסים לפרוץ לכל דבר שלא זז באמריקה - לגנוב סודות מסחריים, תרשימים מקבלנים ביטחוניים, לגנוב כמויות אדירות של מידע ממשלתי - הכל כדי להשיג יתרון".
 
גם בצד השני של המפה הפוליטית, בשדה עמוס המתמודדים של המפלגה הרפובליקנית, יש ביקורת נוקבת על ההתנהלות האמריקאית כלפי סין. הסנאטור מרקו רוביו האשים כי אובמה שוגה באשליות אם הוא חושב שאפשר לשנות את הסינים באמצעות פתיחות, בעוד המועמד המוביל, דונלד טראמפ, הכריז כי הוא היה קונה לנשיא הסיני ארוחה במקדונלד'ס במקום להעניק לו כבוד בארוחת ערב ממלכתית. 
 
בינתיים מדובר בהצהרות לצורכי בחירות, וגם מועמדים שמציגים כעת עמדות תקיפות עשויים להתנהל אחרת בעת שיהיו בחדר הסגלגל. והסינים? הם כבר ראו לא מעט ממשלים מתחלפים בארה"ב מאז 1972, אבל בבייג'ינג ממשיכה המפלגה הקומוניסטית לשלוט ביד רמה ולהתאים את מדיניותה לקצב שלה ולרצונות שלה, לא תמיד בהתאם למה שחושב האיש בבית הלבן.