יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הוא אחד המנהיגים המבוגרים ביותר שינאמו בעצרת האו"ם. הוא פועל בזירה המדינית מאז 1965, ונאומו יהיה - על פי הצהרותיו והצהרות מקורביו - קשה.


בתחילת השבוע נועד אבו מאזן עם שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי, לפגישה שהוגדרה קשה ומתוחה, לאור העובדה כי הסוגיה הפלסטינית ירדה מסדר היום במהלך המשא ומתן על הסכם הגרעין האיראני. גורמים פלסטינים בכירים אמרו, כי "הפגישה נכשלה, מאחר וקרי לא הציג שום דבר חדש".

נאומו של הנשיא ברק אובמה, במהלכו לא ציין דבר בעניין הפלסטיני, הוסיף לאכזבת הרשות. סאיב עריקאת, מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, הביע אכזבה מהנאום ואמר: "האם הנשיא אובמה מאמין שהוא יכול להביס את דאעש והטרור או להשיג ביטחון ויציבות במזרח התיכון, תוך התעלמות מהמשך הכיבוש וההתנחלויות וההתקפות הישראליות במסגד אל-אקצא?", תהה עריקאת.


על פי הערכות, ולמרות ההכחשות מצד יועצו הקרוב מחמוד הבאש, יו"ר הרשות אמור להטיל "פצצה". מדובר כנראה בביטול חלק מהסכמי אוסלו, ש"ישראל לא מכבדת אותם כמתחייב". אם הוא ירחיק לכת, הוא עלול לבטל את התיאום הביטחוני כפי שהוחלט במועצה הלאומית הפלסטינית. קרוב לוודאי, שסוגיית מסגד אל-אקצא והעימותים בהר הבית יעלו בנאומו.

מקור פלסטיני בכיר אמר לסוכנות הידיעות "מען", כי "נאומו של אבו מאזן באו"ם יכלול שינויים לאחר הפגישות של אבו מאזן עם מנהיגי עולם בניו יורק". על פי אותם מקורות, "אבו מאזן ידרוש מישראל ידרוש מישראל ליישם את הסכם אוסלו מא' עד ת', כולל כיבוד ריבונות הרשות, אחרת הרשות לא תמלא אחר מחויבותה לשיתוף פעולה ביטחוני באזורים אלו".

בנוסף, ישוב יו"ר הרשות וידרוש "הקפאת ההתנחלויות בכל סבב משא ומתן חדש, ולשחרר את האסירים מהפעימה הרביעית".