אמש, לאחר הרצח של הזוג הנקין ליד היישוב איתמר, היו כמה מוקדים של התפרעויות ביהודה ושומרון, חלקן של ערבים כנגד יהודים וחלקם של יהודים כנגד ערבים.



במוקדים מסוימים קראו היהודים ל"יום זעם" במחאה על מה שהם מכנים "אוזלת ידה של ממשלת ישראל". במקביל, מתארגנת גם עצרת מחאה של "נשים בירוק" בגוש עציון, בזמן ההלוויה, במחאה על "ההפקרות הביטחונית. "נשים בירוק" קורא לציבור המתיישבים לקיים מחאה כזאת לא רק בצומת גוש עציון, אלא כל אחד בצומת שליד יישובו, לאורך כל ציר 60 (הכביש הראשי של יהודה ושומרון, מצפון השומרון עד לדרום הר חברון).



גם פורום "ערבות הדדית" חיזק את ידי המפגינים שחסמו את הכביש לתנועה פלסטינית, וקרא להוות תחליף למחסומי צה"ל שהוסרו.



פעולת תג מחיר בכפר ביתילו


בכפר ביתילו בין נווה צוף לנחליאל, לא הרחק מהיישוב נריה מקום מגוריהם של הנקין, בוצעה בליל הרצח פעולת תג מחיר. הוצת רכב ורוססה כתובת "נקמת הנקין". עשרות מפגינים חסמו את צומת ביתין הסמוכה לבית אל מספר שעות לאחר הרצח. רב סרן שהיה במקום דרך נשק וכיוון לעבר המפגינים מטווח אפס. אחד מהמפגינים עוכב.



בהפגנה ספונטנית אחרת, ליד בית ענון, בית צומת גוש עציון לקרית ארבע, יידו ערבים אבנים ואף ירו פלסטינים על המפגינים ועל כוחות הביטחון, שנאלצו לתפוס מחסה. קבוצת יהודים נכנסה לכפר והכביש נחסם בעקבות הירי.



בליל הרצח חסמו כמאתיים מתיישבים את ציר 60 לתנועת פלסטינים גם בצומת גבעת אסף, סמוך לבית אל.



"נחצה קו אדום"


יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון, הודיע הבוקר כי בסיום ההלוויה של בני הזוג הנקין הוא אינו מתכוון לחזור לשומרון, אלא לפתוח במחאה מול בית ראש הממשלה ללא זמן מוגבל, עד שיינקטו צעדים משמעותיים לחיזוק הביטחון והבנייה ביהודה ושומרון: "אני לא חוזר הביתה אחרי הרצח. אתמול מבחינתנו, מבחינת עם ישראל כולו, נחצה קו אדום. לא נשתוק ולא נעבור לסדר היום. משפחה מאושרת הופכת במחי החלטה של רוצח אחד למשפחה שלעולם לא תחזור להיות מה שהייתה".



"את תוצאות ההסתה של הרשות הפלסטינית, אנחנו רואים בעיניים בשטח - ביהודה ושומרון, בירושלים ובכל מקום אחר בארץ. במקום להגיב בעוצמה ובגאווה, הממשלה ממשיכה לקבל החלטות מפלות ופוגעניות שכל תכליתן היא לעצור את מפעל ההתיישבות ולמרר את חיי המתיישבים. החלטות שמשדרות לאויבינו מסר ברור של חולשה ואולי אף גרוע מכך ומתירות את דמינו. החלטות מפלות שהופכות אותנו, תושבי יהודה ושומרון לאזרחים סוג ד' במדינה שלנו. יותר לא נשתוק. אני לא אשתוק, עד שנזעזע את המדינה. היום אחרי ההלוויה, אני לא חוזר לביתי. לא היום. לא מחר ולא כמה זמן שנצטרך", אמר דגן.



"אני אקבע את מושבי כאן בירושלים מול בית ראש הממשלה. כאן קברנו את מתינו וכאן נשאר. כל זמן שיידרש. עד שראש הממשלה יכיר בזכויותיהם של תושבי יהודה ושומרון - לחיות ולהתפתח ויקבל על עצמו לתת תשובה ציונית הולמת לרצח הנורא הזה: בנייה וביטחון", אמר ראש מועצת שומרון.