הולכים לקלפי: 54 מיליון אזרחי טורקיה הולכים היום (ראשון) לקלפיות בפעם השנייה בתוך חמישה חודשים בלבד, לבחירות דרמטיות שלפי הסקרים יסתיימו גם הפעם ללא הכרעה. ההצבעה מתקיימת בצל דיכוי נוקשה מצד שלטונו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן נגד כלי התקשורת ועל רקע הלחימה המחודשת נגד המחתרת הכורדית ונגד טרור מצד פעילי דאע"ש.



הבחירות הקודמות בחודש יוני האחרון הסתיימו כאשר מפלגת הצדק והפיתוח האסלאמיסטית איבדה לראשונה מזה 13 שנה את הרוב שלה בפרלמנט, אחרי שהמפלגה הדמוקרטית העממית (HDP) הפרו־כורדית הצליחה לחצות בפעם הראשונה את אחוז החסימה. אחרי שראש הממשלה אחמט דבוטאלו, לא הצליח להקים ממשלה חדשה, הכריז הנשיא ארדואן בחודש אוגוסט על בחירות חדשות.



אולם הסקרים האחרונים מעידים כי גם ההצבעה היום לא צפויה להסתיים בהכרעה וכי מפלגת הצדק והשלטון אמורה לסיים גם הפעם במקום הראשון, אולם בלי הרוב הדרוש להקמת ממשלה לבדה. תוצאה כזו צפויה להוות מכה חוזרת למאמציו של ארדואן לשנות את החוקה על מנת ליצור מערכת שלטונית נשיאותית שתעניק לו סמכויות חסרות תקדים, שלטענת יריביו יהפכו אותו ל"סולטן" מודרני.



"לטורקיה אין זמן להפסיד, יום ראשון יהיה נקודת מפנה עבור המדינה שלנו... אם התושבים יעניקו למפלגה אחת את ההזדמנות, תימשך היציבות הזאת", אמר ארדואן לעיתונאים, "בבוקר ה־2 בנובמבר, כולם יחד יראו כבוד ויעמדו מאחורי התוצאה. אחרי זה, אנחנו מקווים, טורקיה החדשה לא תשוב לצרות שבהן התנסינו בחמשת החודשים האחרונים".



ראש הממשלה דבוטאלו הוסיף כי "טורקיה צריכה ממשלה חזקה בעת הקריטית הזו". "אנחנו בהחלט נטהר את טורקיה מטרור, לחימה, אלימות ועוינות", אמר בכנס בחירות באנקרה, "אנחנו לעולם לא נעשה ויתורים בדמוקרטיה, בחירות ובזכויות".



"תתעסקו בבחירות במדינותיכם"



מנהיג האופוזיציה, כמאל קיליצ'דראולו מהמפלגה הרפובליקנית, ומנהיג המפלגה הלאומנית, דבלט בהצ'לי, הבהירו כי יסכימו לקואליציה עם מפלגת הצדק והשלטון רק אם ארדואן יוותר על תביעתו לשינוי החוקה. "ב־1 בנובמבר אנחנו נלך לקלפיות. אנחנו חייבים ללכת, אנחנו חייבים לשנות את גורלה של טורקיה", אמר קילצ'דראולו בעצרת הבחירות האחרונה ביום שישי, "אסור שטורקיה תישאר בידיהם של פוליטיקאים שרק דואגים לאינטרסים שלהם ולאינטרסים של בני המשפחות שלהם".



 השאלה הגדולה היא אם המפלגה הפרו־כורדית תצליח לשמור על כוחה, שעומד כעת על 80 צירים בפרלמנט, ואף להגדיל אותו על רקע קריסת הפסקת האש וחידוש הלחימה בין כוחות הביטחון לבין חמושי המחתרת הכורדית ביולי האחרון, שבמהלכה נהרגו עשרות אנשי ביטחון ומאות מורדים. ארדואן ובכירי מפלגת השלטון האשימו כי חברי ה־HDP משתייכים למחתרת הכורדית וכי הם מלבים את האלימות.



אולם מנהיג המפלגה הכורדית, סלהאטין דמירטש, דחה את הטענות והזהיר כי מפלגת החוק והצדק מנסה להוביל למלחמת אזרחים. בסוף השבוע הוא הדגיש כי רק אם המפלגה הזו לא תשלוט לבדה, טורקיה תהיה יציבה יותר. "אם אנחנו רוצים שלום, יציבות וביטחון על מנת להתקיים במדינה שלנו, אנחנו צריכים לראות את תחילתן של ממשלות קואליציה ואסור לנו לפחד מכך", אמר דמירטש, שטען כי מפלגתו תהיה השלישית בגודלה בפרלמנט החדש.



 מלבד התחדשות הטרור הכורדי, מאז הבחירות הקודמות ביוני גם הייתה טורקיה עדה להתגברות הטרור מצד פעילי דאע"ש, שהיו אחראים לארבעה פיגועים שגבו את חייהם של קרוב ל־140 בני אדם, שבהם 101 קורבנות בפיגוע ההתאבדות שהתרחש במהלך העצרת הפרו־כורדית באנקרה ב־10 באוקטובר. מתנגדיו של ארדואן האשימו אותו כי הוא אפשר לדאע"ש להתחזק מאחר שארגון הטרור פועל נגד משטר אסד בסוריה, שהנשיא הטורקי מעוניין בהפלתו, טענה שבמפלגת הצדק והפיתוח דחו בתוקף.



ההצבעה נערכת גם בצל פגיעה קשה מצד השלטון נגד כלי תקשורת ביקורתיים, כדוגמת הפשיטה שנערכה בשבוע שעבר על משרדי תאגיד התקשורת קוזה איפק, המזוהה עם המטיף פתהוללה גולאן, שגולה בארה"ב ונחשב ליריבו העיקרי של ארדואן.



ההתאחדות העולמית של עיתונאים ומוציאים לאור שלחה מכתב לנשיא הטורקי ובו דרשה להפסיק את הפגיעה בחופש העיתונות. "אנחנו מפצירים בך להשתמש בהשפעתך על מנת להבטיח שעיתונאים, בין אם הם אזרחים טורקים ובין אם הם מהתקשורת העולמית, יזכו להגנה ויתאפשר להם לבצע את עבודתם בלי הפרעה", נאמר במכתב שעליו חתמו בין היתר עורכי "הניו יורק טיימס", סוכנות הידיעות הצרפתית, ערוץ ARD מגרמניה, העיתון "אייג'" האוסטרלי ואתר "באזפיד".



ארדואן התייחס בזלזול לפנייה. "קראתם הצהרות של כמה כלי תקשורת בינלאומיים נגדי ונגד מפלגה מסוימת. ההצהרות האלה חסרות משמעות", אמר, "מה זה נוגע לכם? תתעסקו בבחירות במדינות שלכם".