מפלגת הימין הקיצוני בצרפת, בראשותה של מרין לה-פן, זכתה אמש בהישג גדול - 30 אחוז מהקולות בסבב הבחירות הראשון שנערך. ניתן לייחס את ההישג לפיגועים בפריז מלפני חודש, אולם ד"ר דניס שרביט, מרצה בכיר במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטה הפתוחה, הסביר הבוקר (שני) לניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" שהסיבות לכך עמוקות יותר.




"זה סיבוב ראשון, וזה אומר שברמה הארצית היא באמת השיגה הרבה מאוד קולות", אמר ד"ר שרביט. "זה אומר שברמה של הבחירות המקומיות היא במקום מאוד טוב, אחרי שהצליחה לנצח ב-6 אזורים מתוך 12, שזה המון. אני לא הייתי קושר בהכרח את ההישג רק לפיגוע, כי את דעת הקהל אתה לא הופך ביום אחד. הניתוח שאני מציע הוא אולי מדאיג יותר – מדובר במפלגה שלאט לאט צברה תמיכה, מ-15 אחוזים ל-30 אחוזים ברמה הארצית. זה מראה שהיא הצליחה לפרוץ במהלך השנים לקהלים שלפני מערכת הבחירות הזו היו חסומים בפניה. זה קשור בכך שהיא החליפה את אביה, והצליחה לשנות את הדימוי של המפלגה, ממפלגה קיצונית ימנית ושונאת זרים, למפלגה שיש לה אג'נדה, שיש לה מה לומר".

"היא הייתה באופוזיציה 30 שנה, ויש כאלה שאומרים, ניסינו את השמאל, ניסינו את הימין, למה שלא ניתן סיכוי למרין לה פן", ניתח ד"ר שרביט. "זה הרבה יותר עמוק מאשר קריזה כזו שפתאום תפסה את הצרפתים בעקבות הפיגוע. זה הרבה יותר עמוק. אתה רואה את זה בצורה סוציולוגית. מגזרים מהחברה שמעולם לא חשבו במשך 30 שנה להצביע עבורה או עבור אביה, אומרים שהיום צריך לנסות גם את דרכה.


היא פרטה בעיקר על החרדות מפני השתלטות האסלאם על צרפת. זה עבד אצלה
שרביט: הצרפתים הם לא שונאי מוסלמים ושונאי זרים. הם בראש ובראשונה מפחדים מהטרור הזה שהכה כבר פעמיים השנה, וחושבים שעוד יכה. היא המפלגה היחידה שהעזה לעשות את החיבור הזה, שמפלגות אחרות לא העזו לעשות, מסיבות של פוליטיקלי קורקט ומסיבות אחרות - הקשר בין הפחד של הצרפתים לבין הנוכחות של מהגרים בצרפת, והגעתם של פליטים רבים. הקשר הזה, שהיא הייתה היחידה שדיברה בזכותו, היום יותר ויותר צרפתים מרגישים שהיא אומרת את האמת, גם אם האמת הזו לא כל כך נוחה לערכי הרפובליקה, לערכים של סובלנות. המציאות פגשה את המסר, ולכן זה מביא לעלייתה מבחירות לבחירות. זה לא קרה בין לילה, היא עלתה בחמישה אחוז, כפי ששצפו הסקרים שהיא תהיה במקום הראשון".

עד כמה התוצאה הזו תגביר את המתיחות בין האיסלאמיסטים לציבור הרגיל?
שרביט: "המתיחות תגבר בכל מקרה. אין קשר. זה לא שהאיסלאמיסטים הם חובבי הימין המתון והשמאל ושונאים רק את הימין הקיצוני. הם שונאים את כולם, הם נגד צרפת. הבעיה תהיה עם המוסלמים האחרים, שלא מזדהים עם דאעש ואינם מקבלים את דרך הטרור - באיזו מידה הם ירגישו מאוימים יותר. הסכנה הגדולה היא שבעוד כמה חודשים, אם לה פן תזכה בבחירות, המוסלמים ירגישו מספיק מאוימים על ידי הימין הקיצוני ויחברו לדאעש. זו הסכנה האמיתית. דאעש רוצה ששישה מיליון מוסלמים יגרמו לתוהו ובוהו בצרפת. כעת זה לא המצב".

ערך: אסף נבו