פרטים שהיו סודיים עד עתה בנושא שיתוף הפעולה הצרפתי של משטר וישי עם המשטר הגרמני הנאצי בזמן מלחמת העולם השנייה, עת עשרות אלפי יהודים גורשו מצרפת למותם, נחשפים היום (שני). ארכיונים שנשמרו נעולים כבר שלושת רבעי מאה נפתחו בפעם הראשונה, וכעת תאלץ צרפת להמשיך להתמודד עם עברה הנאצי. כל המסמכים קשורים באופן כזה או אחר למשטר וישי, שהובל על ידי אנרי פיליפ פטן בין 1944-1940. בזמנים אלה שיתוף הפעולה בין הצרפתים לרייך השלישי היה נלהב במיוחד, כאשר המשטרה הצרפתית וארגונים פרלמנטריים היו מאלה שאיגפו את "אויבי המדינה" ושלחו אותם לגרמניה להשמדה.


רבים מתוך 76 אלף היהודים שנהרגו הגיעו מערים גדולות בצרפת, כולל פריז, שם הכיבוש הגרמני התכבד בשיתוף פעולה צמוד של בעלי בריתו הצרפתים. פשעים רבים בוצעו גם באזור שהיה קרוי "האזור החופשי" בדרום המדינה, שם הריץ פטן את ממשלת הבובות שלו בעיירת הקיט וישי. הארכיונים שרק כעת נחשפו פתוחים עתה לכל שימוש, החל באזרחים בעלי עניין וחוקרים אקדמיים, עקב הורדת הסודיות שחלה על המסמכים, שתוקפה ניתן על ידי חוקי הסודיות של ההגנה הלאומית הצרפתית, לפי צווים בנושא. המסמכים כוללים סיפורים מטרידים על כיצד צרפתים יהודים סומנו ונבגדו, ושמותיהם של האחראים לכך יפורסמו.

מהלך זה מגיע כשש שנים לאחר התכנסות מועצת המדינה צרפתית, הגוף השיפוטי הגבוה ביותר במדינה, שאמרה כי ממשלת וישי היא בעלת האחריות לגירושם של היהודים, ואין בכוחם לייחס האשמה זו לגרמנים בלבד. המועצה פסקה כי בכירים נאצים לא הכריחו את הצרפתים לבגוד באזרחים היהודים, אלא שרדיפה אנטישמית בוצעה מרצון על ידי ארגונים כמו משטרת פריז והרכבת הלאומית הצרפתית.

מגורשים יהודים מגיעים למחנה המעבר באורלי, שם הושמו תחת השגחתם של שוטרים צרפתים לקראת גירושם למחנות ריכוז. צולם בין 1941 ל-1944. צילום מסך
מגורשים יהודים מגיעים למחנה המעבר באורלי, שם הושמו תחת השגחתם של שוטרים צרפתים לקראת גירושם למחנות ריכוז. צולם בין 1941 ל-1944. צילום מסך
ממשלות צרפת לאחר המלחמה סירבו להכיר בכל תפקיד שהיה למשטר וישי בשואת יהודי אירופה. פסיקת המועצה מ-2009 בוקרה באופן חלקי על כך שהצהירה כי לא ישולמו כל תשלומים לניצולים ולמשפחות הקורבנות היהודים, מכיוון שכולם פוצו "עד כמה שהיה אפשר, על כל אובדנם". עורכי דין ברחבי העולם, ובמיוחד בארצות הברית ובישראל, עומלים על מנת לשנות פסיקה זו.
מועצת המדינה העליונה  קראה ל"הכרה בלבד באחריות המדינה ולדעות הקדומות הקולקטיביות שמהן סבלו המגורשים". במשך זמנו בשלטון, שהסתיים ב-2007, הנשיא ז'אק שיראק התבטא באופן החופשי ביותר בנושא שואת יהודי אירופה מכל נשיא אחר בצרפת, כשאמר: "השעות השחורות שלנו אז מכתימות את ההיסטוריה שלנו ומשמשות פגם בעברנו ובמסורות שלנו. הקרימינליות של כובשינו זכתה לתמיכה על ידי הצרפתים ועל ידי משטרת צרפת".

גילוח ראשה של אשה צרפתיה בזנות עקב כך שקיימה יחסי מין עם גרמני בתקופת מלחמת העולם השנייה, צרפת. צילום מסך
גילוח ראשה של אשה צרפתיה בזנות עקב כך שקיימה יחסי מין עם גרמני בתקופת מלחמת העולם השנייה, צרפת. צילום מסך

 
בעת הזו מתגוררת בצרפת הקהילה היהודית הגדולה ביותר במערב אירופה - כחצי מיליון יהודים. רבים עדיין מתלוננים על אפליה ורדיפה, ועל כך שהאנטישמיות עדיין משתוללת במדינה.