מנכ"ל משרד החוץ, ד"ר דורי גולד, התראיין היום (שני) לאתר החדשות הסעודי "אילאף", שמושבו בלונדון, וחשף כי ישראל טרפדה העברת טילים לחיזבאללה. גולד אמר לכתב העיתון כי האינטרס של ישראל הוא לקיים יחסים דיפלומטיים עם מדינות ערביות והדגיש כי "ארגון המדינה האסלאמית מהווה סכנה לא רק לערבים, אלא למדינת ישראל" אך לא אישר כי ישראל תקפה את סוללות ה-SA-22. 

מנכ"ל משרד החוץ התייחס בדבריו לסיוע לנשיא הסורי בשאר אל-אסד, שמנוגד לעמדותיהן של חלק ממדינות המפרץ וטורקיה והבהיר: "אנחנו בישראל לא לקחנו עמדה ולא מתערבים במלחמה הסורית. אך יש לנו אינטרסים שמגנים עליהם, וקווים אדומים, שכן כאשר ראינו שיש מישהו שמעוניין להעביר טילים רוסיים ממחסנים סורים לחיזבאללה, טרפדנו את העניין. לא נאפשר זאת".
 
גולד סירב להגיב ישירות על השאלה האם צה"ל הפגיז מחסני נשק ומוצבים סורים ואמר: "ישראל לא תאפשר פגיעה בריבונותה או העברת נשק שפוגע בעליונות האווירית שלנו". הוא הדגיש כי ישראל הצליחה לסכל ניסיון להעברת טילים רוסיים נגד מטוסים מדגם FA22 ללבנון. 

לדבריו בראיון, "ההיסטוריה אומרת שאם אנחנו חותמים על הסכמים עם הערבים, אנחנו מגנים על ההסכמים הללו". אתר החדשות הסעודי ציין כי גולד הוא מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכי הוא מנהל את משרד החוץ במקומו של ראש הממשלה, מאחר והאחרון בוטח בו ונותן לו מרחב פעולה גדול לניהול מגעים עם מדינות ערב. עוד צוין כי גולד מחליפו במפגשי עבודה שמתקיימים במשרד החוץ. באתר הדגישו כי פגישה זו היתה חשובה למנכ"ל משרד החוץ כדי להעביר את המסר שיש למדינות ערב חשיבות רבה עבור ישראל.

גבול ישראל סוריה באזור החרמון. צילום: רויטרס
גבול ישראל סוריה באזור החרמון. צילום: רויטרס

 

גיס חמישי


במהלך הראיון הדגיש גולד, כי "האינטרס של ישראל הוא לקיים יחסים והסכמים עם מדינות ערב, כי הסכנה של איראן וארגון המדינה האסלאמית משותפת גם לנו וגם לכם". גולד הוסיף כי "ישנם אינטרסים משותפים בעניין איראן, שמסכנת את האזור עם תוכנית הגרעין שלה, וגם בהתנהלותה בשטח כאשר היא מנצלת את הקהילה השיעית במדינות ערב כדי להוות גיס חמישי באותן מדינות. גולד המשיך לבקר את התנהלותה של איראן: "איראן מנסה להכתיב את תנאיה בחלק ממדינות אלה כמו בתימן, לבנון וסוריה".

כאשר נשאל גולד על איומיו של מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדאדי, נגד ישראל, השיב כי "ישראל יודעת איך להגן על עצמה". גולד הדגיש את החשיבות בהפיכת האנרגיה הטכנולוגית ואוצרי הטבע למען מזרח תיכון טוב ושונה ממה שהוא היום. לדבריו, שמן הסתם הנעימו לאוזניים ערביות במפרץ, איראן היא "אם כל הבעיות, מפני שהיא יצרה לעצמה דריסת רגל בלבנון ובסוריה. היא בהחלט נמצאת בעזה על מנת להתיש את ישראל ולאיים עליה מדרום, מצפון וממזרח. איראן אינה מהססת לשחק תפקיד זה גם במדינות המפרץ, שכן היא משתתפת בלחימה לצד החות'ים בתימן, כבשה את עיראק באמצעות מיליציות שיעיות ומנסה לפגוע ביציבות גם בכווית ובבחריין. איראן מנסה לייצר מיליציות של שיעים במדינות הללו כדי להיות בעלת החלטה באזור. הדבר מדאיג מאוד את המדינות המתונות ואת הישראלים. איראן ממשיכה ליצור כאוס וחורבן כדי שהיא תציג את עצמה כפותרת את המשברים באזור. לצערי יש כאלה שחושבים כי איראן היא המפתח לפתרון, לכן, הם חתמו איתה על הסכם על תוכנית הגרעין שלה, מה שמהווה טעות גדולה מאוד בעינינו".

נשיא איראן חסן רוחאני. צילום: רויטרס
נשיא איראן חסן רוחאני. צילום: רויטרס
בעניין המצרי, הדגיש גולד כי היחסים עם מצרים חזקים מאוד, ואמר כי "יש לנו אינטרסים משותפים שהם חזקים יותר מנקודות המחלוקת. הוא הוסיף כי מצרים של סיסי מגנה על היציבות הפנימית והיא חלק מהיציבות באזור כולו".

בעניין ההסכם הקרוב עם טורקיה אמר גולד כי "ישנם מגעים אינטנסיביים וישנן נקודות שיסוכם עליהן וטרם הגענו להסכם לגביהן. האינטרסים הטורקיים והישראלים הצטלבו, בגלל מה שקורה באזור, מבחינה כלכלית, ביטחונית ואזורית. ולכן אני לא חושב שההסכם של נרמול היחסים יארך ימים ארוכים. טרם קבענו מועד להסכם סופי, אך הדברים הולכים בדרך חיובית".