רשויות גרמניה החלו להחרים מפליטים המגיעים לשטחם תכשיטים, חפצים יקרי ערך וכסף מזומן, בתור גבייה על שהייתם במדינה, כך דיווח אתמול (שבת) ה"אינדיפנדנט" הבריטי. גורמים רשמיים במדינת בוואריה וברשויות אחרות בדרום גרמניה עדים למספרים גדלים של מבקשי מקלט המגיעים לשטח הפדרציה מאוסטריה, ולמעשה מעתיקים בזאת מדנמרק ומשווייץ את הפרקטיקה השנויה במחלוקת. יואקים הרמן, שר הפנים של מדינת בוואריה, אמר כי כל חפץ ששווה יותר מ-750 אירו יכול להיתפס חוקית על ידי גרמניה. "הפרקטיקה במדינת בוואריה והחוקים הפדרליים שלנו מתואמים במהותם עם אופרציות מקבילות בשוויץ", אמר הרמן. לשם השוואה, במדינה השכנה באדן-וורטמברג, מבקשי מקלט יכולים להחזיק במזומן וחפצים בעלי ערך עד 350 אירו.
הסכום הממוצע שנתפס עד עתה עומד על "ארבע ספרות עבור כל אדם" לכל אורך המדינות הדרומיות, כך דיווח העיתון "בילד". איידן אוזגוז, פקיד ההגירה של הממשלה הפדרלית הגרמנית, אמר לעיתון כי גרמניה מטמיעה חוקים פדרליים הדורשים ממבקשי מקלט להשתמש במשאבים ובאמצעים הפרטיים שלהם כל עוד הם נמצאים בשטחה. "אם אתה מגיש בקשה למקלט כאן, אתה צריך להשתמש בהכנסה ובהון שלך לפני שאתה מבקש סיוע", אמר אוזגוז. "עניין זה כולל, לדוגמה, תכשיטים השייכים למשפחה. אפילו אם יש כמה דעות קדומות בנושא - מצבו של מבקש המקלט אינו יותר טוב ממקבל קצבת אבטלה".
 

מדיניות "אקססיבית"

מדיניות דומה עוררה מחלוקת במקומות אחרים באירופה, אך התקבלה כמעט בשתיקה בגרמניה, שם היחס כלפי 1.1 מיליון מבקשי מקלט שהגיעו אליה בשנת 2015 עורר את גל ההתקפות נגד פליטים בעיר קולון. אולה ילפקה, חברת מפלגת השמאל הגרמנית, ביקרה את המדיניות הזו ואמרה כי היא "אקססיבית". לדבריה, "אלה שמגישים בקשה למקלט עושים זאת על בסיסה של זכות יסודית", כך אמרה לעיתון "דר טאג-שפיגל", והוסיפה: "זו זכות שחייב שלא תהיה קשורה למחירים ולערך חומרי, גם במקרים שבהם מגישי הבקשה נדחים על הסף".

רשויות שווייץ תיעדו 112 מקרים שבהם נכסים אישיים בשווי 690 אירו הוחרמו ממבקשי מקלט בשנה שעברה, כאשר 45 אלף פליטים הגיעו לשעריה. שר ההגירה של שווייץ הודיע כי כל מי שעוזב את המדינה מרצון לאחר שבעה חודשים - יוכל לקבל את כספו וחפציו בחזרה. דנמרק, לעומתה, סיימה את צעדי החקיקה שלה בנושא רק בשבוע שעבר, אך הגדילה את סף ההחרמה לעשרת אלפים אירו והוציאה מן הכלל חפצים יקרי ערך כמו טבעת נישואים, זאת לאור תגובות נגד וזעם שהתעוררו בזירה הבינלאומית. סוכנות הפליטים של האו"ם אמרה כי החקיקה הזו מונעת איחוד משפחות ויכולה להצית פחד ושנאת זרים.
בתוך כך, לפחות 46 פליטים טבעו בים האגאי ביום שישי האחרון, כששהו על שתי סירות בתפוצת יתר בדרכם לאיי יוון. בכיר באמנסטי אמר על האירוע המצער כי "מותם מאיר את המדיניות חסרת הלב ואת העקרות של המקהלה האירופית המבקשת הגבלות חמורות יותר ויותר על פליטים המגיעים לאירופה. זהו בסך הכל משבר שניתן לנהלו, אבל הוא הפך למבחן מוסרי שאירופה בסכנה חמורה להיכשל בו".