דבר אחד ברור אחרי הבחירות המקדימות לנשיאות ארצות הברית שנערכו היום (שלישי) באיווה: בפני המועמדים עומדת עונת בחירות ארוכה והפכפכה. המועמדים הדמוקרטים הילרי קלינטון וברני סנדרס עוזבים את מדינת איווה לאחר קרב צמוד כשידה של קלינטון על העליונה בפער מזערי של 0.3%, עם 49.9% מהקולות בעוד סנדרס גרף 49.5% מהקולות והסנטור מרטין אומאלי זכה ב-0.6 אחוזים בלבד מהקולות. 



מנגד, במפלגה הרפובליקנית, טד קרוז זכה ב-28% מהקולות וגבר על דונלד טראמפ שזכה ב-24% מהקולות. טראמפ, המועמד השנוי במחלוקת צריך להיות מודאג ממרקו רוביו שנושף בעורפו והפתיע כאשר הגיע למקום השלישי עם 23% מהקולות. ניצחונו של קרוז מציב אותו ככוח אדיר במדינות הדרום, שם השמרנים מקווים שאחד משלהם יוכל להיות המועמד הרפובליקני בפעם הראשונה מאז רונלד רייגן, נשיא ארצות הברית ה-40.



בנאום הניצחון שלו התייחס קרוז לתקשורת שהציגה אותו כמועמד משני: "אלוהים יברך את מדינת איווה. תנו לי להגיד, לאל מגיעה התהילה. הלילה הוא ניצחון לשמרנים אמיצים ברחבי איווה ובכל מקום במדינה שלנו. הלילה מדינת איווה אמרה את דברה. איווה הראתה שהמועמד הרפובליקני לא ייבחר על ידי התקשורת. לא ייבחר על ידי הממסד בוושינגטון ולא ייבחר על ידי הלוביסטים. הוא ייבחר על ידי הכוח בו שוכנת הריבונות, אנו העם האמריקאי".



קרוז בנאום הניצחון. צילום: רויטרס
קרוז בנאום הניצחון. צילום: רויטרס



לדברי קרוז, בזכות עבודתו הקשה ושל תומכיו, הם זכו בקולות של למעלה מ-400 אלף תושבי איווה. "מדובר במספר הגבוה ביותר של קולות שמועמד רפובליקני קיבל. זכויותינו מגיעות מהבורא שלנו. הממשלה הפדרלית, תפקידה הוא להגן על הזכויות הללו, להגן עלינו. האמריקאים ממשיכים לסבול תחת נשיא שמדיניותו מביאה לנזק על כולנו. אני רוצה להגיד לכם, הבכי אולי ימשך כל הלילה אבל השמחה תבוא בבוקר. הערב איווה הכריזה לעולם, הבוקר הגיע".



טראמפ נאם במטה שלו בבירת איווה, דה מוין ואמר: "אני אוהב את אנשי איווה. כשהתחלנו את המסע היו 17 מועמדים, כולם אמרו לי שלא אצליח להגיע אפילו לעשירייה הפותחת ואני אמרתי שאני חייב לעשות את זה. זהו כבוד אדיר עבורי. אני חושב שנכריז על ניצחון, כך אני מקווה".



טראמפ לאחר ההפסד באיווה. צילום: רויטרס
טראמפ לאחר ההפסד באיווה. צילום: רויטרס