מזכיר האו"ם לשעבר, המדינאי המצרי בוטרוס בוטרוס ראלי, הלך לעולמו. בן 93 במותו. כך הודיע היום (שלישי) שגריר ונצואלה לאו"ם, המשמש הנשיא התורן של מועצת הביטחון. המדינאי הקופטי שימש מזכיר האו"ם מינואר 1992 עד דצמבר 1996. נציגי מועצת הבטחון כיבדו את זכרו בדקת דומייה.



ראלי מונה על ידי נשיא מצרים המנוח אנואר סאדאת לתפקיד סגן שר במשרד החוץ, והפך לדיפלומט מספר 1 של קהיר. הוא כיהן בתפקיד זה עד 1991. יש לציין, כי על פי החוקה במצרים משרת שר שמורה למוסלמי.



לאחר מכן היה לתקופה קצרה לסגן ראש הממשלה לענייני חוץ, לפני שעבר לאו"ם. כשר החוץ השתתף בוועידה שהובילה לחתימת הסכמי קמפ דייוויד, והיה לו חלק בהשגת הסכם השלום בין ישראל למצרים. הוא ביקר כמה פעמים בישראל, ואף התלווה לסאדאת בביקורו ההיסטורי בארץ.





ספג ביקורת על אזלת ידו של האו"ם





בוטרוס ראלי נולד בקהיר למשפחה קופטית. סבו היה ראש ממשלת מצרים, בזמן המנדט הבריטי. הוא סיים את לימודיו באוניברסיטת קהיר ב־1946 וקיבל דוקטורט במשפט בינלאומי מאוניברסיטת פריז ותעודה ביחסים בינלאומיים מהמוסד למדעי המדינה בבירה הצרפתית ב-1949. באותה שנה מונה לפרופסור למשפט בינלאומי ויחסים בינלאומיים באוניברסיטת קהיר, משרה אותה החזיק עד 1977.



ב-1992 נבחר לתפקיד מזכ"ל האו"ם, והיה למדינאי הראשון מאפריקה שמילא תפקיד זה. בתקופתו גדל מספר חיילי האו"ם שנשלחו כדי לשמור על השלום ברחבי העולם, ובמקביל הוא ספג ביקורת על אזלת ידו של האו"ם לנוכח רצח העם ברואנדה ומלחמת האזרחים באנגולה. האו"ם בראשותו התקשה גם להתמודד עם מלחמת אזרחים ביוגוסלביה.



ב־1996 העלו עשר חברות מועצת הביטחון, בראשות שלוש החברות האפריקאיות מצרים, גינאה ביסאו ובוטסואנה, את מועמדותו לכהונה שנייה כמזכ"ל. אולם, ארצות הברית מנעה יזמה זו כשהטילה וטו על מועמדותו, ובמקומו נבחר קופי ענאן. כך הפך ראלי למזכ"ל הראשון בהיסטוריה של הארגון הבינלאומי שלא נבחר לכהונה שנייה. את זה לא שכח לוושינגטון, ובספטמבר 2004, בראיון לטלוויזיה המצרית, כינה את ארצות הברית "משטר טוטליטרי" בכל הנוגע ליחסי החוץ שלה. לאחר סיום תפקידו, שימש ראלי עד 2002 כמזכיר הכללי של ארגון "לה-פרנקופוני" המאגד מדינות דוברות צרפתית.