החקירה נמשכת: הרשויות בבולגריה חוקרות את נסיבות מותו של המבוקש הפלסטיני עומאר זאיד בן ה-52, שגופתו נמצאה אתמול בחצר השגרירות הפלסטינית בסופיה, בירת בולגריה. על פי התובע הכללי במדינה, על גופתו לא נמצאו סימני ירי.  זאיד מבוקש בישראל לאחר שהורשע ברצח תלמיד ישיבה ונמלט ממאסר בישראל ב-1990. השגריר הפלסטיני כינה את האירוע "רצח". 

הפרקליטות הבולגרית מסרה היום (שבת) כי השגרירות הפלסטינית דיווחה לה על מוות כתוצאה מאלימות בשטח השגרירות, וכי השגריר העניק לרשויות החוקרות גישה למקום. בהודעה נמסר כי סיבת המוות טרם נקבעה. 
התובע הבולגרי הכללי, הוסיף כי הגופה נמצאה מחוץ לשגרירות על ידי אחד מחברי סגל השגרירות שהחנה את רכבו. לדבריו, זאיד היה עדיין בחיים כאשר האמבולנס הגיע למקום, ולא היו עליו פצעי ירי. הוא מת בזירה עוד בטרם נלקח לבית החולים. 

הפגנה אנטי ישראלית בבולגריה. צילום: AFP
הפגנה אנטי ישראלית בבולגריה. צילום: AFP

השגריר הפלסטיני אמר לתקשורת אתמול כי מותו של זאיד היה "רצח", והוסיף כי הוא התרחש "בעקבות הרדיפה המתמשכת על ידי ישראל". 
 

הצליח להימלט משומריו בבית החולים 


בחודש דצמבר האחרון פנתה שגרירות ישראל בסופיה לשלטונות הבולגריים בבקשה להסגיר את זאיד, שהורשע ברצח תלמיד ישיבה ונמלט מישראל לאחר שנידון בשנת 1986 למאסר עולם. ארבע שנים לאחר שהחל לרצות את מאסרו הצליח זאיד להימלט משומריו כשנלקח לבדיקות בבית חולים וחצה את הגבול לאחת ממדינות ערב. בשנת 1994 הגיע לבולגריה, השתקע בסופיה ואף קיבל אזרחות בולגרית יחד עם אשתו ושלושת ילדיו.

הדיווח על החיסול הגיע יום לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, נועד בלשכתו עם ראש ממשלת בולגריה בויקו בוריסוב, שהגיע לישראל. נתניהו הבהיר כי "ישראל ובולגריה ניצבות באותו צד במאבק נגד הטרור והקיצוניות האסלאמית. זהו מאבק לא רק על עתיד מדינותינו, אלא על עתיד ערכינו המשותפים ותרבותנו המשותפת". ראש ממשלת בולגריה בוריסוב הדגיש כי "בכל הקשור לתחום הביטחון והמלחמה בטרור, השגנו דברים רבים יחד ואנו עושים דברים רבים יחד, ואינני מסתיר את העובדה שקיימנו גם שיחות טלפון רבות בנושא זה".