האם מוסקבה מתדלקת בכוונה את זרימת הפליטים מהמזרח התיכון דרכה לאירופה כדי לערער את יציבותה הפוליטית של היבשת? סוכני מודיעין גרמנים טוענים כי רוסיה משתמשת באופן מניפולטיבי במציאות המשברית של הפליטים המגיעים מסוריה ועיראק לגרמניה, תוך שהיא מסיטה את שני מיליון האזרחים הרוסים החיים בגרמניה ומתסיסה אותם נגד השלטון הגרמני. הנס גאורג-מאסן, ראש סוכנות המודיעין הגרמנית, וגווידו מולר, ראש המודיעין הזר, אמרו לפוליטיקאים כי "רוסיה מנסה לערער את גרמניה דרך שימוש בקהילה הרוסית הגדולה החיה בה, ובה שני מיליון בני אדם". זאת תוך שרוסיה מבקרת בפומבי את התנהלות האיחוד האירופי עם משבר הפליטים, והאשמת מנהיגים גרמנים בהתעלמות מכוונת מהבדלים תרבותיים. רוסיה טוענת כי התעלמות זו גורמת לחיכוך רחב ולכאוס לאורך היבשת.

הפגנה נגד מדיניות הדלת הפתוחה של מרקל מול אוטובוס ובו פליטים שהגיע לברלין. צילום: רויטרס
הפגנה נגד מדיניות הדלת הפתוחה של מרקל מול אוטובוס ובו פליטים שהגיע לברלין. צילום: רויטרס
לפי דיווח בעיתון ה"בילד" הגרמני, שני ראשי המודיעין אמרו עוד כי בכוחה של מוסקבה לדחוף את האוכלוסייה הרוסית בגרמניה להפגין. ראיונות עם אזרחים רוסים החיים בגרמניה בטלוויזיה הממלכתית של רוסיה מציגים מציאות שלפיה הם עוזבים את גרמניה מפני שפליטים גורמים להם להרגיש חסרי ביטחון. סוכני המודיעין הגרמני התייחסו בדבריהם גם למה שהתקשורת הרוסית הציגה כ"אונס" של צעירה רוסיה החיה בגרמניה. שר רוסי האשים את המשטרה בגרמניה בכיסוי סיפור האונס, אך לאחר מכן התברר כי הנערה בדתה מלבה את הסיפור.
 

מלחמת מידע

בשבוע שעבר, יאניס סאר, יושב ראש המרכז למצוינות ביחסים אסטרטגיים של נאט"ו, אמר ל"אובזרוור" כי רוסיה מנסה לערער את התמיכה בקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, על ידי "מלחמת מידע". לדבריו: "רוסיה מבססת רשת תקשורתית שניתן לשלוט בה, להשתמש בה כמו שעשתה בגרמניה, תוך שהיא משלבת את הנושא הלגיטימי של הפליטים על מנת לשבש מהלכים פוליטיים ביבשת באופן חמור מאוד". היום (שישי), ראש הסוכנות הפדרלית הרוסית להגירה, קונסטנטין רומודנובסקי, הצהיר כי "הרב תרבותיות נכשלה בגלל שאירופה מעולם לא יצרה אסטרטגיה מאוחדת על מנת לשלב פליטים בחברה המערבית".


"הרב תרבותיות נכשלה". אנגלה מרקל. צילום: רויטרס
"הרב תרבותיות נכשלה". אנגלה מרקל. צילום: רויטרס


לדבריו של סאר, "אירופה הותירה את ההחלטה איך להתייחס למבקשי מקלט לכל אומה לבדה, למרות שהמדיניות והיכולות של מדינות שונות החברות באיחוד האירופי שונות מאוד. לאיחוד אין מערכת אפקטיבית לרישום מהגרים או מכניזמים אפקטיביים לגירוש מהגרים בלתי חוקיים", כך לדבריו. כתוצאה מכך, המשיך סאר, האיחוד נתפס לא מוכן כאשר מאות אלפי פליטים החלו לשטוף את חופי היבשת בשנה שעברה.

פליטים מגיעים לגבול מקדוניה. צילום: רויטרס
פליטים מגיעים לגבול מקדוניה. צילום: רויטרס
סאר המשיך והאשים את המנהיגים האירופים בהתעלמות מהבדלים תרבותיים ומהמסורות הדתיות של אותם פליטים, שרובן ככולן אסלאמיות, כך לפי דבריו. הוא הוסיף: "להציג איחוד משפחות ולהציע לפליטים הצעות נדיבות בלי לשלב אותם לשוק העבודה, זה מופרך. האיחוד הרי לא יכל לצפות שמספר רב כל כך של מבקשי מקלט יטענו ויקבלו זכויות אלה. זו טעות. הרב תרבותיות נכשלה". עוד הוא הצביע על ההתקפות המיניות שבוצעו על ידי "חבורות מהגרים" בעיר קולון בגרמניה בערב ראש השנה. לדבריו: "שימו לב להתנהגות הפושעת של הפליטים ולדרישות ההולכות וגוברות שלהם. מה שקרה בגרמניה בראש השנה הוא דוגמה קולעת לכך".
הערותיו של סאר מגיעות לאחר שנודע כי בימים אלה נוצקת עסקה בבריסל עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שמטרתה להפסיק לתדלק את שטף הפליטים לאירופה המגיעים דרך רוסיה. מספר גדל והולך של פליטים שהגיעו ליבשת מרוסיה הוביל לכך שבכירים אירופים התחננו לעזרה ממוסקבה. תחינות האלה מגיעות למרות אזהרות כי הפצצותיה של רוסיה בסוריה ותדלוק זרם הפליטים, מעידות על כך שרוסיה בעצם מבקשת להמם ולשבור את אירופה על ידי הפיכה של משבר ההגירה לנשק בידיה.