העיירה טאזה, דרומית לעיר קירקוק בכורדיסטן העיראקית הפכה למוקד להפגזות כימיות של ארגון דאעש. העיירה, יישוב קטן בו מתגוררים בעיקר בני המיעוט הטורקמני השיעי, סובלת זה כמה שבועות מירי פגזים וטילים מאולתרים המוטענים בחומר כימי.  מתקפה כזו היא שהביאה למותה של פאטימה בת השנתיים ולפציעת בני משפחתה. "הטיל נחת ליד דלת ביתנו, ליד בתי, שידיה ורגליה נכוו כתוצאה מפגיעת החומר הכימי שהיה בטיל", אמר סמיר אחמד, תושב טאזה, לסוכנות הידיעות הכורדית בצפון עיראק. 

"אשתי ניסתה להרים אותה, אך ידיה באו במגע עם החומר הכימי ונצרבו באורח קשה. אז הבנתי שהלכה לי הילדה" הוסיף אחמד. אמה של פאטימה אחמד שנספתה במתקפה מאושפזת במחלקה מיוחדת לנפגעי נשק כימי בבירת עיראק, בגדד, יחד עם עוד 17 מתושבי העיירה שנפגעו משאיפת הנשק הכימי. הירי לעבר העיירה מבוצע מהכפר הסמוך, באשיר, אף הוא בעבר היה קהילה של המיעוט השיעי טורקמני, אך תושביו נאלצו לנוס לאחר שכוחות דאעש כבשו את הכפר. האזור הפך לשדה קרב בין המליציה הטורקמנית הקטנה לכוחות ארגון דאעש בשנה החולפת. 

 

מחכים לצאת מטווח האש

"מישהו חייב לגלות לפחות טיפת מנהיגות ולכבוש מחדש באשיר, על מנת שנצא מטווח האש של המרגמות האורות של דאעש", סיפרה חדיג'ה עלי, דודתה של פאטימה הקטנה שנהרגה. "צבא עיראק הגיע לאזור בשבועות האחרונים, אך הם לא עשו כל מאמץ לכבוש את הנקודה. למה הם לא עשו את זה? רק השבוע 370 בני אדם בעיירה נפצעו. אלוהים לא יסלח להם" בכתה חדיג'ה.  

שיירה של ארגון דאעש. צילום: רויטרס
שיירה של ארגון דאעש. צילום: רויטרס

מפקד המיליציה השיעית "יחידות הגיוס העממי" באזור, וויסאם אל חוסייני, סיפר לסוכנות הידיעות הכורדית בצפון עיראק כי יידרש עוד זמן לאנשיו על מנת לשחרר את האזור מנוכחותו של ארגון דאעש, זאת על אף התגבורת שקיבלו מצבא עיראק. "ביקשנו מהמפקדה של יחידות הגיוס העממי שישכנעו את הצבא לבוא לעזרת האוכלוסייה בגזרה הזו, אבל ייקח זמן בטרם תתקבל החלטה לצאת למתקפה גורפת", סיפר אל חוסייני. 
השבוע הודיע משרד ההגנה האמריקאי כי ארצות הברית לכדה את מנהל ייצור הנשק הקונבנציונלי והכימי של דאעש. דובר הפנטגון, פיטר קוק, אמר כי סולימאן דאוד אל בקאר נתפס במבצע צבאי של הקואליציה בעיראק בחודש פברואר. בעקבות לכידתו של אבו דאוד והמידע שסיפק, ביצעה ארצות הברית תקיפות אוויריות שצמצמו את היכולות הכימיות של דאעש בעיראק. בפנטגון מאמינים שהמידע שהצליחו להוציא מאבו דאוד יאפשר לבצע מבצעים נוספים.