הפיגועים שהכו בבריסל השבוע הותירו אותה המומה וכואבת. זו הייתה פגיעה בלב האיחוד האירופי, בסמל הריבונות האירופית, במקום מושבם של הפרלמנט האירופי, הרשות המבצעת, הנציבות ומפקדת נאט"ו. 

בבלגיה מרוכזת קהילה גדולה של מוסלמים ממדינות צפון אפריקה. מרביתם הגיעו לאירופה כמהגרי עבודה או שנולדו ביבשת למשפחות אלה. על פני השטח הקהילה המוסלמית משולבת במדינות המארחות, אולם מתחת לפני השטח רוחשות הבעיות. מוסלמים צעירים רבים, אשר גדלו והתחנכו באירופה ועברו תהליכי רדיקליזציה, הם אלה שאחראים לפעולות הטרור ההרסניות ביבשת. רבים מהם הושפעו ממטיפים קיצונים שקיבלו באירופה מקלט מדיני, לאחר שגורשו ממדינות ערב בשל קיצוניותם. תזכורת עכשווית לכך הם שני המחבלים אשר ביצעו את הפיגוע בבריסל, האחים בראהים וחאליד אל־בקראווי, מוסלמים שגדלו בבלגיה. הפרופיל שלהם אינו שונה מהותית מזה של אסיף מוחמד חניף ועומר חאן שריף, שני מחבלים בריטים ממוצא פקיסטני, שעזבו ב־2003 את אדמת אירופה וביצעו את הפיגוע בבר "מייק'ס פלייס" בתל אביב.  
"האנשים האלה בוודאי עברו שטיפת מוח משמעותית כדי לבצע דבר כזה", מנסה טינה הבריטית, ניצולת הפיגוע ההוא, להסביר את הקלות הבלתי נסבלת של יכולות הטרוריסטים האירופים להוציא פיגועים אל הפועל. "הם לא היו עניים או אנשים מדוכאים. הם באו ממשפחות מבוססות והיו משכילים, מאותו רקע כמוני. זה לא הרצון בחלק מאדמה, זה הרצון בדם. הם רצו את האסלאם המאוחד, רצו שהעולם יאמין באסלאם. זה חלום שלא הצליח, שלמענו הם מוכנים להרוג הרבה אנשים".


תחנת רכבת תחתית בלונדון לאחר פיגוע. "ככל שאתה מוסלמי קיצוני יותר, קל לך יותר לקבל מקלט". צילום: רויטרס

 
את הרדיקליזציה עוברים המחבלים לא רק באוניברסיטאות במזרח התיכון, שחלקן מעורבות באימונים צבאיים ובפעילות אסלאמית קיצונית של הג'יהאד, אלא גם באירופה עצמה, בקהילות ובמסגדים. למשל במסגד פינסבורי פארק שבצפון לונדון, שממנו יצאו טרוריסטים שביצעו פיגועים בארה"ב, את הפיגועים האחרונים בפריז ואת הפיגוע ב"מייק'ס פלייס". הקשרים בין מוסלמים קיצונים במדינות השונות וההשפעות ההדדיות הינם חלק ממעגל הטרור האכזרי. 
המטיף במסגד, אבו חמזה, היה חבר מרכזי ברשת אל־קאעידה באירופה ואחראי לפיגועים רבים ופעל באין מפריע במשך שנים רבות, עד שנעצר ונלקח לכלא השמור ביותר באנגליה. ב־2014 הוסגר לארה"ב, שם הוא מרצה עונש של מאסר עולם. אבו חמזה הגיע לבריטניה לאחר שקיבל מהשלטונות מקלט מדיני כשברח ממצרים. המדיניות הזאת של ממשלות אירופיות - שמעניקות מקלט מדיני דווקא למוסלמים קיצונים מאחר שנשקפת לחייהם סכנה במדינות המוצא שלהם - היא סיבה נוספת לקלות שבה מתבצעים פיגועים על ידי קיצונים באירופה.  
"מרכיב אירוני במערכת שלנו הוא שככל שאתה מוסלמי קיצוני יותר, הבקשה שלך לקבלת מקלט מוצדקת יותר, כי אתה יכול לטעון שאתה בסכנה במדינת המוצא שלך", אומר קצין לשעבר ללוחמה בטרור בסקוטלנד יארד. "לכן ניתן לטעון שהמממן הגדול ביותר של טרור בבריטניה במונחים פיננסיים הוא הממשלה, שנותנת הטבות נדיבות ביותר לאנשים ומאפשרת להם להפוך לטרוריסטים במשרה מלאה". 
***
בריטניה ידועה במדיניות ההגירה הסובלנית שלה: מתן מקלט בטוח לפליטים ועזרה לאנשים נרדפים במדינות מוצאם. למרות מכסת המהגרים הגדולה, רק ב־1993 נכנס לתוקפו חוק העוסק במדיניות הגירה, והממשלה הפכה מודעת לסכנה הטמונה בקבוצות אשר מנצלות את המדיניות הזאת. בעקבות הפיגועים בלונדון ב־2005, הגבירה בריטניה את פעילותה נגד ארגוני הטרור הבינלאומיים, הוציאה מחוץ לחוק 25 מהם, ופעילותם הועתקה למדינות אחרות באירופה.
האסלאם הקיצוני באירופה הוא איום משמעותי גם על המוסלמים, וארגונים רבים קמו לצורך העניין ביבשת, לכל אחד מהם דגשים שונים ומטרה משותפת. גם בפרלמנט הבריטי פועלים חברי פרלמנט מוסלמים נגד האסלאם הקיצוני, בהם חאליד מחמוד שמותח ביקורת על המדיניות הממשלתית הקיימת בהתייחס למניעת רדיקליזציה. כי למרות ניסיונות המיגור, המסרים הקיצוניים מועברים בגלוי ברחובות, באוניברסיטאות ובמסגדים. 
הקהילה היהודית באירופה כבר מורגלת בנוכחות המטרידה של קיצונים אשר קוראים קריאות גנאי לעברם באירועים מרכזיים שהם עורכים ובכלל. "למרות הפיקוח הרציף על הגבולות, הערנות והמקצועיות של כוחות הביטחון - זה יכול לקרות גם בבריטניה", אומר מרק גרדנר, מנהל התקשורת של Community Security Trust, מהארגונים האמונים על ביטחונה של הקהילה היהודית בממלכה. "הפיגוע בבריסל לא הפתיע אותנו. היהודים הבריטים הבינו כבר מזמן את הטבע וההיקף של איום הטרור, וזה מה שמאפשר לנו לעשות את העבודה שלנו בקרב הקהילות היהודיות".
ככל שאיום הטרור הפך ברור יותר בשנים האחרונות, הצליח הארגון לקבל עזרה כספית ממשלתית. "קיבלנו סיוע נוסף מהממשלה לממן את הגדרות החשמליות הביטחוניות בכל בתי הספר היהודיים, גם במגזרים הפרטיים וגם במגזרים הציבוריים", אומר גרדנר. "המבצעים הביטחוניים הבאים שלנו, לפורים השבוע ולפסח בחודש הבא, נמצאים בתאוצה ואנחנו מקיימים דיונים נוספים עם המשטרה כדי להבטיח שהם מודעים באופן מלא לאתגרים המשטרתיים המיוחדים בחג".
ברחבי אירופה העלו הרשויות את רמת הכוננות והגבירו את האבטחה במרכזי הערים, ועדיין גרדנר לא מתכוון לבטל את חגיגות פורים. "אלא אם כן תהיה סיבה משכנעת לעשות זאת, כמו מידע מודיעיני או התרעת טרור ספציפית", הוא אומר.
מעבר לחשש המיידי מפעולות טרור, נאלצים יהודי בריטניה להתמודד עם אמירות שהמצב הביטחוני נגרם בגלל ישראל. "קיומה של מדינת ישראל מביא לשבירת חזון האסלאם", אומר עו"ד ג'רלד אדלר, חבר בארגון עורכי הדין הבריטים למען ישראל, שמעביר הרצאות לגורמים לא יהודים בנושא משפט בינלאומי. "המוסלמים לא יהיו מוכנים להכיר בישראל כמדינה יהודית, מאחר שזה יהיה בניגוד לחזון שלהם. הם היו רוצים שהאסלאם יהיה הדת השלטת באירופה. כבר היו מקרים של השתלטות על בתי ספר אסלאמיים על ידי גורמי אסלאם קיצוני וכוחות הביטחון בבריטניה מודעים לכך".  
בעוד בארה"ב, בבריטניה ובמידה מסוימת גם בגרמניה ננקטו צעדי מנע שכוללים מעקב אחר חשודים, מעצרים, שיתוף המוסלמים בחברה והגברת הביטחון; בצרפת ובבלגיה לא נעשה כך. עיקר אירועי הטרור בהן כוונו נגד יהודים על רקע אנטישמי, ובכך גרמו לתושבים להאמין שהפגיעה מכוונת נגד קהל יעד מסוים ואיננה מעידה על בעיה רחבה. אולם הפיגועים האחרונים בפריז ובבריסל מוכיחים שהטרור אינו מבחין בין לאומים שונים אלא פוגע בכולם. 
ניסיון העבר מלמד שפיגוע "מוצלח" מעודד טרוריסטים נוספים לפעול כדי להוכיח שכוחם לא תש. "אם אתה מאמין במשהו בצורה חזקה ביותר, כפי שמאמינים המחבלים המתאבדים, אתה תבחר בדרך הקיצונית", אמר אחד המתפללים במסגד פינסבורי פארק. 
נראה כי בעקבות הפגיעה הקשה המדינות יערכו שינויים במדיניות הפנים, ולא רק בעזרת הגברת הלחימה בגורמים הקיצוניים בכל העולם. הם יבינו שנדרשת התארגנות ויש לבצע שינויים במדיניות ההגירה, בשילוב החברתי ובעידוד מנהיגות מוסלמית ליברלית.