ממשל נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הבהיר היום (שבת) כי נשיא סוריה, בשאר אסד, אינו צריך להמשיך ולהנהיג את סוריה. מחלקת המדינה האמריקאית הדגישה כי לא חל שינוי בעמדתה של ארצות הברית לגבי עתידו של אסד, זאת בניגוד לטענותיה של רוסיה.



מוקדם יותר, סוכנות הידיעות "אינטרפקס" ציטטה את סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריבקוב, שעל פי הדיווח אמר: "וושינגטון מקבלת את עמדתה של מוסקבה כי אין לפתוח כעת במשא ומתן לגבי עתידו של אסד בסוריה".



ממשלתו של אסד שזוכה לתמיכה מצד רוסיה, סיימה לאחרונה סבב של שיחות שלום עם המורדים בסוריה ומגעים נוספים צפויים להתקיים בחודש הבא. מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, ביקר את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין ובכירים נוספים בקרמלין, כדי לתכנן את הצעדים הבאים לקראת הגעה להסכמות.



ג'ון קרי וולדימיר פוטין. צילום: רויטרס
ג'ון קרי וולדימיר פוטין. צילום: רויטרס



דובר מחלקת המדינה האמריקאית, ג'ון קירבי, אמר כי "כל הצהרה כי שינינו את השקפתנו לגבי עתידו של אסד אינה נכונה. אסד איבד את הלגיטימיות שלו לשלוט בסוריה. לא שינינו את דעתנו בנושא".



בתוך כך ארצות הברית ריככה את דרישותיה בשנה האחרונה, לאחר שדרשה בעבר את התפטרותו היידית של אסד. עם זאת מדגישים בוושינגטון כי על נשיא סוריה להתפטר בשלב מסוים לקראת החלפת השלטון במדינה. רוסיה טוענת כי אין זה תפקידם של כוחות חיצוניים לקבוע מה יתרחש בסוריה. אסד מצדו, לא הביא נכונות לעזוב את תפקידו ולוותר על השליטה בסוריה.



לצד ההכחשה אמריקאית, הטלוויזיה הסורית דיווחה שלשום כי כוחות הצבא הסורי הצליחו להיכנס לעיר תדמור שנכבשה על ידי ארגון המדינה האסלאמית, דאעש, במאי אשתקד. בדיווח נאמר, כי "כוחות הצבא מתקדמים לעבר העיר". דאעש, כמו גם ג'בהת א-נוסרה המזוהה עם אל-קאעידה, אינם נכללים בהסכם הפסקת האש.




כוחות דאעש בפעולה. צילום: רויטרס
כוחות דאעש בפעולה. צילום: רויטרס



עוד נאמר, כי "חיל האוויר הסורי המשיך להפציץ מוצבים של ארגון הטרור דאעש, הנמצא ברשימת הטרור הבינלאומית, בערים תדמור וכרייתין בפרברי חומס". מקור צבאי סורי בכיר אמר לסוכנות הידיעות הרשמית, סאנ"א, כי "הצבא יחד עם מיליציות ההגנה העממית, השתלטו על ההרים שבצפון ובמערב הר א-טאר, שליד תדמור, וכן על משולש תדמור לאחר שהשמידו את מוצבי ארגון הטרור דאעש".



המקור הדגיש כי חיל האוויר גרם לנזקים כבדים בקרב ארגון המדינה האסלאמית, וניתק אותו מקו האספקה שלו - כביש תדמור-אסוחנה בפרברים המזרחיים. בנוסף, הפגיז חיל האוויר את מוצבי הארגון באזור סכר ואדי אביד, וממערב לשדות החקלאיים שבפרברי העיר תדמור, וכן בכפר אום-סהריג', 70 ק"מ ממזרח לעיר חומס.