האם ההסכם שנחתם לפני כשבועיים באיחוד האירופי, שלפיו על כל מהגר שיגיע לטורקיה - זו תעביר לאיחוד האירופי פליט סורי, צפוי להתנהל בהצלחה? אחד מרגעי המבחן המשמעותיים של הסכם זה יתרחש היום, כאשר טורקיה אמורה לקלוט לגבולותיה כ־500 פליטים מיוון. אף על פי שהמעבר היה צפוי זה זמן מה, נדמה כי שתי המדינות לא ממש נערכו כראוי לצעד זה. 
 
אתמול הודיע משרד הפנים הטורקי כי הפליטים יתקבלו בעיר הנופש דיקילי, הסמוכה לגבול עם יוון, שם הוקמה בימים האחרונים "עיר אוהלים" במטרה לשכן את הדיירים החדשים. בימים האחרונים הפגינו רבים מתושבי דיקילי נגד הצעד המתוכנן וטענו כי מדובר בתוכנית "להפוך את דיקילי למחנה פליטים", כפי שהגדיר זאת ראש העירייה, מוסטפה טוסון. 
 
למרות מחאות התושבים שר הפנים הטורקי, אפקן אלה, הודיע: "אנו מוכנים לקבלתם של 500 פליטים כבר היום. אנו עומדים על קשר עם הרשויות היווניות". לדבריו, כיום מתגוררים בטורקיה כ־2.75 מיליון מהגרים מסוריה. הוא הזהיר כי מהגרים ממדינות שונות ובהן אפגניסטן, עיראק ופקיסטן שיעברו את הגבול מיוון לטורקיה יישלחו חזרה לארצות מוצאם.
 

לצד ההצהרות האופטימיות של טורקיה בנוגע לקליטת מהגרים מהאי היווני לסבוס, שם יש כיום אלפי פליטים שנהרו למקום במהלך השנה האחרונה, מסרבים המהגרים "להסכים עם רוע הגזירה". בימים האחרונים נרשמים באי הפרות סדר קשות ביותר. אלפי פליטים חוסמים כבישים מרכזיים ומפגינים בדרישה מהאיחוד האירופי "לפתוח את הגבולות" ולאפשר להם מעבר חופשי למדינות מערב אירופה. חלק מהפליטים אף איימו "לפגוע בעצמם" אם הרשויות יאלצו אותם לעבור היום את הגבול לטורקיה. רבים מהם זעמו על העובדה כי אף שרק לפני כמה שבועות הם נמלטו מטורקיה ומצאו מקלט ביוון, כעת מאלצים אותם לשוב חזרה למדינה הטורקית.
 
בעקבות גל המהומות דובר ממשלת יוון, ג'ורג' קיריטסיס, ניסה להרגיע את הרוחות אתמול, וטען כי "התוכנית מתקדמת לפי המתוכנן".   
 
בניגוד לדבריו של הדובר, פקידים בכירים ביוון ובטורקיה הזהירו אתמול כי ביצוע ההסכם יתעכב. לטענתם, טרם נבנתה לחלוטין התשתית להעברת הפליטים בין שתי המדינות, "ובינתיים זרם הפליטים שמנסים להימלט מטורקיה ליוון רק גובר", סיפרו הגורמים. 
 
ביוון כבר הודיעו האחראים על יישום התוכנית כי יצטרכו תוספת של פי 20 בכמות כוח האדם שיש להם כדי להתמודד עם ביצוע ההסכם. עוד הוסיפו כי יש למצוא פתרון ל־50 אלף הפליטים שעדיין שוהים במדינה, ואינם יכולים לצאת ממנה כי שכנותיה של יוון סגרו את גבולותיהן.
 
לא רק ביוון ובטורקיה מטילים ספק ביכולתם להוציא לפועל את תוכנית הטרנספר. ארגוני סיוע הומניטריים העבירו בשבוע החולף ביקורת חריפה על התוכנית וטענו כי מדובר בצעד שעלול להוביל "לכאוס מוחלט ואף לאבידות בנפש". לדברי פיטר סנדרלנד, שליח האו"ם לענייני הגירה בינלאומית ופיתוח, מדובר במהלך לא חוקי: "השלטון באנקרה ידחף את הפליטים אל מחוץ לטורקיה, היישר לתוך אזורי מלחמה – מה שיפר את זכויותיהם".