הקונסוליה הטורקית ברוטרדם דרשה מארגונים טורקיים בהולנד לדווח על כל ביטוי הכולל כינוי גנאי על הנשיא הטורקי ארדואן, כך מדווח היום (ראשון) ה"וושינגטון פוסט". "ביקשנו בדחיפות להעביר שמות והערות כתובות של אנשים שכתבו הצהרות משפילות, שונאות או משמיצות כלפי הנשיא הטורקי ונגד טורקיה בכלל", נכתב באימייל ששלחה הקונסוליה לפי הדיווח. 

על פי הוושינגטון פוסט, האי מייל הצית מהומה בהולנד, וראש הממשלה ההולנדי אף דרש לו הסבר. שגרירות טורקיה התגוננה ואמרה שהאי מייל לא הובן נכון, וכי הממשלה הטורקית ביקשה דיווח על ביטויי שטנה וגזענות. 
בתוך כך, עיתונאית הולנדית נעצרה היום בביתה בטורקיה, לאחר שצייצה ביקורת על הנשיא הטורקי. "המשטרה בדלת, זו לא בדיחה", צייצה העיתונאית, איברו עומאר, עיתונאית ופעילה פמיניסטית ידועה בטורקיה.

עומאר פרסמה לאחרונה מאמר ביקורתי נגד ארדואן, צייצה הפנייה אליו, דבר שהוביל למעצרה. שר החוץ ההולנדי צייץ כי הוא "בקשר רציף עם עומאר", ועם "הרשויות המקומיות", והוסיף כי השגרירות ההולנדית באיסטנבול "מעורבת אקטיבית" בפרשה. 

התקרית הגיעה לאחר שארדואן דרש מוקדם יותר החודש כי יוגש כתב אישום בגרמניה נגד קומיקאי שדקלם שיר נגדו, הרומז כי הנשיא הטורקי מרביץ לילדות קטנות, צופה בפורנוגרפית ילדים והוא אכזרי. 
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הסכימה לאפשר לתובעים לחקור את המקרה, וזאת תחת סעיף בחוק הגרמני הפלילי האוסר העלבת מנהיגים זרים, אך משאיר את שיקול הדעת בשאלה האם לחקור את המקרה - בידי הממשלה.