שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושולו, אמר במסיבת עיתונאים עם עמיתו בצפון קפריסין, כי אנקרה מתנה את החתימה על ההסכם עם ישראל בהסרת המצור מעל רצועת עזה. לדברי השר, טורקיה סירבה לנתק את יחסיה עם חמאס שנבחר בצורה דמוקרטית על ידי העם הפלסטיני: "פתרון הסוגיה הפלסטינית לא יכול להתקיים בלי מו"מ עם חמאס ופת"ח", אמר צ'בושולו. "היחסים שלנו עם חמאס לא יכולים להיות מכשול בפני נירמול היחסים עם ישראל. נמשיך במגעים עם חמאס, עד להשגת שלום כולל".


ביום רביעי בלילה התייחס ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, לדיווחים על הסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה. בשיחה עם כתבים בדוחא, בירת קטאר, אמר משעל כי "יש להודות להנהגה הטורקית שהציבה את התנאי של הסרת המצור על עזה. אם היא הייתה זונחת את התנאי הזה, היא הייתה מגיעה להבנות עם ישראל לפני חודשים ספורים".

כזכור, היחסים בין טורקיה לישראל הורעו בעקבות שורה של תקריות, כשהראשונה והעיקרית שבהן היתה משט המרמרה לעזה, שיצא מטורקיה במאי 2010 לכיוון רצועת עזה. לאחר מכן הגיעה תקרית השגריר הטורקי, ומאז החלה הרעה, גם עקב מבצע "צוק איתן" והתבטאויות נשיא טורקיה, ארדואן, בנוגע לישראל והיחס שלה לפלסטינים.

ארדואן מציע: משאל עם לכניסה לאיחוד האירופי


בתוך כך, נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, הציע לערוך משאל עם בנוגע להמשך תהליך הצטרפות טורקיה לאיחוד האירופי. זאת, בצל מה שהוא כינה "דחייה מתמשכת" של האיחוד. 
ארדואן האשים את האיחוד האירופי שהוא לא מעוניין בצירוף ארצו, מאחר ומדובר במדינה עם רוב מוסלמי. הוא הוסיף: "אנו עשויים לבקש מהאזרחים להצביע במשאל עם, כמו שעושים הבריטים. נשאל לגבי המשך המו"מ עם האיחוד האירופי. אם העם יגיד שאנו ממשיכים, אז נעשה זאת".

נשיא טורקיה סיפר, כי לארצו הובטחה חברות באיחוד האירופי ב-1963, אך כיום לאחר 53 שנים לא נעשה דבר. "למה אתם דוחים את ההצטרפות?", תהה ארדואן. יש לציין, כי אנקרה הגישה את הבקשה להצטרפות לאיחוד ב-1987, וב-2005 החלה את המגעים בנושא זה, אך מאז הוקפאו ההליכים כמה פעמים בשל בעיות שונות.