לאחר משאל העם בבריטניה בו הוכרע היום (שישי) כי המדינה תעזוב את האיחוד האירופי, גורמים ביבשת הביעו את צערם על ההחלטה בעוד שאלה המזוהים עם הימין גילו סיפוק רב. שר החוץ של גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר כתב בעמוד הטוויטר שלו: "זהו יום עצוב לאירופה. החדשות המגיעות מבריטניה מפכחות". אכזבה נשמעה גם מכיוונו של שר החוץ של צרפת, ז'אן-מרק אירו, שאמר כי זה "יום עצוב עבור הממלכה המאוחדת. האיחוד ימשיך להתקיים, אך עליו להגיב ולמצוא מחדש את אמון העם". גם נשיא הפרלמנט האירופי, מרטין שולץ, הוסיף כי "הממלכה המאוחדת החליטה ללכת לדרך נפרדת. ההשפעות הכלכליות של ההחלטה מעידות על כך שזו לא תהיה דרך קלה עבורה".



ראש ממשלת צ'כיה, בוהוסלב סובוטקה, הביע אופטימיות ואמר כי "ההצבעה הבריטית לא מעידה על סופו של האיחוד. הפרויקט האירופי זקוק לתמיכה הרבה יותר חזקה של אזרחיו. אירופה צריכה להיות מוכנה לפעול, להתגמש, להפעיל פחות בירוקרטיה ויותר היגיון נוכח מגוון 27 המדינות החברות בו". מנגד, נייג'ל פראג' מנהיג מפלגת הימין הבריטית "יוקיפ" שתמך בפרישה מהאיחוד האירופי, אמר בשמחה: "היום, ה-23 ביוני, הוא יום העצמאות של בריטניה. זה ניצחון לאנשים האמיתיים, לאנשים ההגונים". גם מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת, מארין לה פן, הביעה סיפוק מתוצאות משאל העם וכתבה בטוויטר: "ניצחון למען החופש. כפי שאני כבר דרשתי כבר שנים רבות, אנחנו חייבים לבצע בצרפת משאל עם בצרפת ובשאר המדינות שחברות באיחוד האירופאי". מנהיג הימין הקיצוני באיטליה, מתאו סלוויני, אמר: "כל הכבוד לחירותם של האזרחים החופשיים. הלב, הראש והגאווה גברו על השקרים, הסחיטה והאיומים . תודה לך בריטניה . עכשיו תורנו".




הסערה לאחר פרסום התוצאות


מוקדם יותר יו"ר ועדת הבחירות, ג'ני ווטסון, התייצבה מול העיתונאים והפוליטיקאים בבניין של עיריית מנצ'סטר ומסרה את התוצאות הסופיות של ההצבעה ההיסטורית. 17,410,742 קולות בעד הברקזיט ו-16,141,241 עבור ההישארות באיחוד האירופי. תומכי מחנה הפורשים הגיבו בקריאות שמחה ובמחיאות כפיים. התוצאות התקבלו בהלם בקרב המשקיפים מכל המפלגות שהגיעו למנצ'סטר. בתוך כך חברי הפרלמנט מהמפלגות השונות מיהרו לחזור ללונדון שם יתקיימו התייעצויות לגבי ההמשך כשהמטרה היא להגיע ל"הליך מוסדר של משא ומתן להיפרדות אירופה" כדברי שר החוץ, פיליפ המונד. "פוטין מרגיש קצת פחות לחץ, היום", הוסיף שר החוץ.



דיוויד קמרון פורש מתפקידו. צילום: רויטרס
דיוויד קמרון פורש מתפקידו. צילום: רויטרס



לאחר הסערה שעוררו תוצאות משאל העם, ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, התפטר מתפקידו. "הבריטים הבהירו כי הם בוחרים בדרך אחרת ולכן נזקקת מנהיגות חדשה. אעשה הכל כדי להעביר את השלטון, זו לא החלטה שקיבלתי בקלות. נדרשת מנהיגות חדשה ואנחנו צריכים להגיע למינוי של ראש ממשלה חדש עד אוקטובר". בדמעות הוסיף קמרון: "משא ומתן עם האיחוד האירופי יבוצע על ידי ראש הממשלה החדש. העם הבריטי ביצע החלטה שיש לכבד. בריטניה היא מדינה מיוחדת, יש לנו יתרונות רבים. אנחנו לא מושלמים אך אנחנו מודל לדוגמא".