נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, קרא היום (שבת) לאחר ניסיון ההפיכה הכושל במדינה, לנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, להסגיר לידי טורקיה את פתהוללה גולאן, המנהיג הגולה שלטענת המשטר אחראי לניסיון ההשתלטות. בפנייה ישירה לנשיא אובמה אמר ארדואן: ״אדוני הנשיא, אמרתי לך בעבר, עצור את גולאן או החזר אותו לטורקיה. לא הקשבת. אני קורא לך שוב, אחרי ניסיון ההפיכה, הסגר את האיש הזה לטורקיה. אם אנחנו שותפים אסטרטגיים, עשה מה שנדרש".



ארדואן הוסיף, כי ״הצבא שלנו, לא של המדינה העמוקה (כינוי לנאמניו של גולאן). אני הוא המפקד העליון". על קריאות המפגינים מחוץ לפרלמנט להחלת עונש מוות אמר ארדואן, כי הדבר יישקל בפרלמנט. נשיא טורקיה קרא לאזרחי ארצו להמשיך הפגין לאורך כל השבוע והודה לכוחות הביטחון ולמערכת בתי המשפט, על הוצאת צווי מעצר לקושרים נגד ממשלו.



אלפים מפגינים בכיכר טקסים בטורקיה נגד ניסיון ההפיכה. צילום: רויטרס
אלפים מפגינים בכיכר טקסים בטורקיה נגד ניסיון ההפיכה. צילום: רויטרס



גולאן הגיב לדברי ארדואן ומסר לתושבי טורקיה כי הוא לעולם לא יראה בהתערבות צבאית אופציה משום שלא ניתן להשיג כך דמוקרטיה ואמר עוד כי יתכן וניסיון ההפיכה היה מבוים. כזכור, מוקדם יותר הכחיש גולאן את מעורבותו בניסיון ההפיכה ואמר: "אני מגנה בכל לשון את ניסיון ההפיכה הצבאית בטורקיה. כמי שסבל תחת הפיכות צבאיות רבות במהלך חמשת העשורים האחרונים, זה מעליב במיוחד שמאשימים אותי בקשר לניסיון זה, אני מכחיש האשמות אלה". גולאן הכחיש נמרצות את מעורבותו לאחר שארדואן האשים אותו בניסיון ההשתלטות כשנחת הבוקר בשדה התעופה באיסטנבול. ארדואן התקבל בתשואות על ידי אלפים מתומכיו ואמר כי חסידיו של גולאן בצבא טורקיה היו אחראים לניסיון ההשתלטות בליל שישי. בנאום מול קהל רב באיסטנבול, אמר עוד: "כל עוד תמשיכו את ההתנגדות שלכם כך אנו נצליח, בטורקיה כוחות הביטחון לא שולטים במדינה והם לא ישלטו במדינה". ארדואן הדגיש את הלגיטימיות של שלטונו והוסיף כי "האומה הזאת בחרה ממשל לפי רצון העם. העם בחר נשיא והנשיא הזה בתפקיד. אחיי, אלה שהוציאו את הטנקים האלו מה קרה איתם? העם לקח אותם חזרה. כל עוד אנו חיים, אנחנו נהיה מוכנים למות בשביל להילחם באנשים האלה, אנו נעמוד זקופים ולא נתקפל".