הטיהורים נגד החשודים בהתנגדות למשטר בטורקיה נמשכים. הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן חתם היום (שבת) על צו המורה לסגור יותר מ-1,000 בתי ספר פרטיים, כ-1,200 ארגוני צדקה, 19 ארגוני מסחר, 15 אוניברסיטאות ו-35 מכונים רפואיים, כך דווח בסוכנות הידיעות אנאדולו. זהו הצו הראשון עליו חותם ארדואן לאחר ההכרזה על מצב חירום במדינה בעקבות ניסיון ההפיכה הכושל במדינה, בסוף השבוע שעבר. 



הצו הוצא נגד ארגונים החשודים בקשר לפתהוללה גולן, איש הדת הטורקי הגולה בארצות הברית, שהמשטר מאשים אותו בעמידה מאחורי ניסיון ההפיכה. בנוסף, חתם ארדואן על צו המרחיב את תקופת המעצר של חשודים ללא כתב אישום ל-30 יום במקום ארבעה בלבד, וזאת על מנת לאפשר חקירה מלאה של ניסיון ההפיכה.



מצב החירום, שהוכרז בים רביעי, מאפשר למשטר להעביר חוקים בלי הצבעה בפרלמנט וכן להגביל או להשהות זכויות וחירויות, ככל שימצאו לנכון, הפרלמנט הטורקי צריך עדיין לאשר את הצו, אולם נדרש לכך רוב רגיל, אותו יש למפלגת הצדק והפיתוח של ארדואן. 



סגירת הארגונים באה לאחר שאלפי בני אדם פוטרו מתפקידיהם בשל חשד למעורבות בניסיון ההפיכה. ביום שלישי שלל משרד החינוך באנקרה את רישיונם של 21 אלף מורים במערכת החינוך הפרטית. משרד החינוך נמסר כי הרישיונות נשללו על בסיס מידע שהמורים האלה קשורים לפעילות טרור, אולם לא נמסרה הרחבה. 



בנוסף פוטרו 492 אנשים ממשרד הדתות, 257 ממשרד ראש הממשלה ו-100 אנשי מודיעין. אתמול הושעו למעלה מ-8,000 שוטרים ונדרשו להפקיד את נשקם.



ההודעה על המהלך באה זמן קצר לאחר שדווח כי המועצה להשכלה גבוהה בטורקיה הורתה על פיטוריהם של 1,577 דיקנים באוניברסיטאות ברחבי המדינה.