דיווח: חבר פרלמנט איראני, חוסיין עלי דגנה, חשף כי בשנתיים האחרונות לפחות 12 בכירים איראנים נעצרו בחשד לריגול, חלקם היו בעלי תפקידים במשא ומתן על הסכם הגרעין עם המעצמות. דגנה הוסיף כי העצורים חשודים בכך שחדרו לממשל והתברגו בתפקידים ניהוליים בכירים. לדבריו החשודים חשפו ידיעות מתוך הממשל האיראני והעבירו אותן לגורמים זרים, כך דווח אמש ב"אל ערבייה".



חבר הפרלמנט דרש כי בית המשפט יפרסם את האישומים וינהל נגד החשודים משפט הוגן בשקיפות. עוד דרש דגנה לחשוף את זהותם של העצורים. לדבריו, חלק מהחשודים נעצרו בשל כך שהחזיקו באזרחות נוספת מעבר לאזרחות האיראנית.



הפרסום בדבר מעצרם של הבכירים מתרחש לאחר שבחודש אוגוסט הודיעה איראן כי עצרה חבר בצוות המשא ומתן בשיחות הגרעין, בחשד לריגול. ולמוחסיין מוחסני אג'אגי, דובר המערכת המשפטית של המדינה כי החשוד הושתל ככל הנראה על ידי מדינה זרה.



שבוע קודם לכן דווח באתר החדשות האיראני נאסים כי עבדול רזה דורי איספהאני, שהיה יועץ בכיר של נגיד הבנק המרכזי של איראן וחבר בצוות הכלכלי בשיחות הגרעין עם המעצמות, נעצר. לפי הדיווח, המעצר בוצע בחשד שאיספהאני מכר מידע חיוני על הכלכלה האיראנית לגורמים זרים. בריאיון שהעניק לכריסטיאן סיינס מוניטור בספטמבר אשתקד, אחרי שהושג ההסכם ההיסטורי על תוכנית הגרעין, הוא הבהיר כי תם העידן שבו חברות זרות צריכות לחשוש מעסקים עם איראן בגלל הסנקציות שהוטלו על המדינה. "איראן נמצאת שם כעת בתור שותפה שלכם", אמר.



המנהיג העליון של איראן אייתולה עלי חמינאי, התייחס בחודש אוגוסט לחשיפת הפרשה וצייץ דרך חשבון הטוויטר שלו: "אויבינו חייבים לדעת כי במקרה של פלישה, הם יעמדו בפני מהלומה כבדה". עוד כתב כי "ההגנה שלנו תכלול גם תגובה".



החתימה על הסכם הגרעין. צילום ארכיון: רויטרס
החתימה על הסכם הגרעין. צילום ארכיון: רויטרס



העסקה מול המעצמות, שהנוסח הסופי שלה נחתם ביולי 2015 בווינה, כללה אמנם הקלה בסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על איראן, אך רבים במדינה הגיבו אליה בצורה שלילית, בטענה כי הם רואים בה את כניעתם לארצות הברית. במסגרת ההסכם, הייתה צריכה איראן לצמצם את העשרת האורניום מרמה של עשרים אחוז שמאפשרת פיתוח של נשק גרעיני לרמה של 3.67 אחוזים ולצמצם את מאגר האורניום המועשר שלה ל-300 קילוגרם בלבד.



היא גם נדרשה להסיר את ליבת כור המים הכבדים באראק, אשר מאפשר פיתוח של פצצה מבוססת פלוטוניום. כמו כן, התחייבה טהרן להפעיל לא יותר מ-5,600 צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן בנתנז ולהוציא את כל החומרים הגרעיניים ממתקן ההעשרה בפורדו.