נמשך המצוד אחר המחבלים שבצעו את הפיגוע בספרד. החיפושים, שהתקיימו גם בצרפת וגם בפינלנד, התרחבו היום לכל רחבי אירופה. תא"ל במיל' ניצן נוריאל, לשעבר ראש המטה ללוחמה בטרור התייחס הבוקר (שני) אצל משעל, רפאל ועובדיה ב-103FM לחיפושים ולטרור שמשתלט על היבשת: "האירופאים משלמים מחירים רבים, אחת הסיבות לכך היא האיטיות במימוש ההחלטות שלהם. בעיקר בגלל מרכיבים חוקתיים. אירופה ב-2017 תהיה מדממת מאד. אנחנו בתחילתו של גל טרור והרע עוד לפנינו. אני לא אומר זאת בשביל הפרנסה שלי אלא כי זה המצב בשטח".
לדברי נוריאל, "ההבנה הבסיסית של ישראל כי הטרור הפך להיות חלק מהחיים המודרניים עוד לא חלחל לכל המקומות בעולם. אסור להפסיק את הנסיעות לחו"ל בגלל הטרור, המלצתי לחברים טובים שלי להמשיך ולנסוע לברצלונה. צריך להמשיך לחיות. צריך להוסיף מרכיב של ביטחון אישי כשאתה מטייל. כשמשפחה עוצרת לקנות גלידה היא צריכה לשאול את עצמה היכן להמתין במקרה של פיגוע דריסה כדי לא להיפגע. יש לנקוט אמצעי זהירות למרות שזה יכול לקלקל את הטיול".
ניסים משעל התייחס לדבריו: "שנה שלמה שארגון הטרור הזה התארגן לפיגוע וספרד לא ידעה דבר". השיב לו ראש המטה לשעבר: "אני לא רוצה לתת ציונים אבל ספרד צריכה לעשות בדק בית. איך קורה שחוליה מתכננת פיגוע במשך שנה שלמה ואיש אינו יודע על כך? לאורך השנים הספרדים דווקא מובילים במעצרים אבל במקרה הזה הייתה להם תקלה גדולה מאד. מי שיש לו ילדים יודע שמעת לעת צריך לבצע עמם בדיקת תקינות בשיער. מעת לעת מברישים את השערות ולוכדים את הביצים כדי שלא יגדלו כינים. גם בישראל יש תקלות. המקרה של שרונה היה תקלה גדולה. כשהספרדים יעשו חקירה לאחור הם יבינו שהיו סימנים שהם לא חיברו נכון".
"הייתי ממליץ לספרדים לעבוד בצורה מתואמת בין ארגונית", טען תא"ל במיל' ניצן נוריאל. "אני מסתובב בכנסים באירופה בנושא הזה וטוען כי אי אפשר שכל ארגון יעבוד לעצמו, היתוך בין הגורמים הוא מרכיב הכרחי. בנוסף הם זקוקים לעוד תרגולים, כל עולם התרגול שלהם אינו חזק מספיק. בנוסף לכך, אני מאמין שצריך לתת לרשות המקומית את האחריות הכוללת למניעת הפשע והטרור באזור. בעניין הזה אירופה לאט לאט מקבלת החלטות".
עוד הוסיף ניצן נוריאל: "לאחר האירוע בניס קרא לי ראש עריית קאן וביקש את עצותיי כדי שהטיילת תהיה מאובטחת, ואמרתי לו שהוא חייב לדאוג לכך שרכב שכור שנכנס לעיר ייעצר וייבדק. המשטרה המקומית בקאן קיבלה הנחיה לבדוק רכבים בכניסה לעיר ולהשתמש בנתונים קיימים כדי לבדוק".
עריכה: איתמר זיגלמן