תרגיל המלחמה הענק שרוסיה תערוך עם שכנתה בלארוס מעורר חשש בקרב מדינות נאט"ו מפלישה צבאית. בתרגיל, "זאפאד- 2017" ("מערב-2017"), ישתתפו כ-12,700 חיילים לפי טענת הרוסים, אך לפי בכירים במערב, המספר האמיתי עלול להגיע ל-100,000 חיילים. פולין והמדינות הבלטיות שהתרגיל ייערך על גבולן תהו לגבי כוונותיו האמיתיות וגינו את חוסר השקיפות של הרוסים לגביו. 

בעוד שתרגיל ה"זאפאד" נערך כל 4 שנים, התרגיל שייערך השנה מעורר חשש כבד בהתחשב בעובדה שפלישת רוסיה לחבל קרים באוקראינה ב-2014 נערכה כ-4 חודשים בלבד לאחר התרגיל הקודם. מאז הפלישה לקרים, ברית נאט"ו תיגברה את כוחותיה בפולין ובמדינות הבלטיות: אסטוניה, לטביה וליטא. גם רוסיה וגם נאט"ו ערכו מאז מספר תמרונים צבאיים מעבר לגבול זו מזו.
רוסיה טוענת כי מטרת התרגיל היא הכנה לעימות עם ארגוני טרור כדוגמת דאעש והוא אינו מכוון כנגד מדינה כלשהי. "לפי הערכתנו, המצב המדומה בתרגיל יכול לפרוץ בכל חלק של העולם", אמר סגן שר ההגנה הרוסי אלכסנדר פומין. הוא אמר כי בתרגיל ישתתפו כ-70 מטוסי ומסוקי קרב, כ-250 טנקים, כ-370 נגמ"שים, כ-200 מערכות ארטילריה ושיגור רקטות וכ-10 ספינות טילים.  


נשיא רוסיה פוטין לצד נשיא בלארוס לוקשנקו בתרגיל "זאפאד" הקודם. צילום: רויטרס
נשיא רוסיה פוטין לצד נשיא בלארוס לוקשנקו בתרגיל "זאפאד" הקודם. צילום: רויטרס


אך ההכחשות הרוסיות לא הפחיתו את הדאגה במערב. דוברת נאט"ו, אואנה לונגסקו אמרה כי הברית הצבאית תשלח מומחה מטעמה לפקח על התרגיל ברוסיה ואישרה כי שני נציגים אחרים יישלחו לבלארוס. לונגסקו הוסיפה כי הסכמים בינלאומיים מחייבים את רוסיה ובלארוס לאפשר גישה מקיפה יותר לפקחים.
הגנרל פיליפ ברידלוב, המפקד העליון של כוחות נאט"ו לשעבר , אמר כי שם התרגיל- המילה הרוסית ל"מערב"- בשילוב עם העובדה שייתכן שישתתפו בו למעלה מ-100,000 חיילים היא "מאוד מדאיגה".
"למדינות יש את הזכות לבצע תרגילים", אמר ברידלוב. "אבל למדינות אין את הזכות, לדעתי, לבצע תרגילים בחוסר אחריות על גבולן של מדינות אחרות ובתצורות שמייצגות יכולת התקפית".  
"אני חושב שהבעיה עם התרגיל הזה היא הגודל וההיקף, ישירות על הגבול, בשם שמכווין אותו אל המערב, והעובדה שהוא בלתי צפוי היא מדאיגה מאוד", אמר.