מתיחות שיא במזרח אסיה בעקבות הניסוי הגרעיני שערכה קוריאה הצפונית. האלוף במיל' עמוס ידלין, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, התייחס היום (ראשון) להתפתחויות ולהשפעה שלהן על הזירה הבינלאומית בתכניתם של משעל, דרור רפאל ולאה גולדין ברדיו 103FM: "יש פער בין מה שקורה בשדה הריאלי לבין מלחמת ההצהרות והתעמולה בין הצדדים. מבחינה ריאלית, יש קוריאה הצפונית נשק גרעיני. זו כבר לא ידיעה חדשה", הסביר.

"המדינה רוצה להגיע ליכולות מבצעיות משמעותיות התלויות בשלושה דברים: היכולת לשגר את הנשק הגרעיני על טיל, יכולת הישרדות לאחר מתקפה ומעבר מפצצת אטום לפצצת מימן. לפצצת המימן יש עוצמה גדולה הרבה יותר גדולה משל האטום. אני לא בטוח אם קוריאה הצפונית כבר שם אך היא רוצה שכולם יחשבו שהיא שם", אמר ידלין.


כשנשאל איזה אופציות פעולה יש לארצות הברית בנושא טען ידלין: "בכדי לצאת למתקפת מנע, טראמפ צריך מודיעין מעולה. אם לאחר תקיפה שכזו ישוגר כנגדו טיל אז אין טעם בתקיפה. השאלה היא האם לארצות הברית יש את המודיעין שיאפשר לה לבצע תקיפת מנע שתחסל את היכולות של קוריאה הצפונית. הנושא של תקיפה צבאית הוא מסובך. מכת הנגד עלולה להגיע לקוריאה הדרומית ויפן".

"בניגוד למקרה באיראן בו סעודיה וישראל מעודדים את ארה"ב לפעול כנגדה, קוריאה הדרומית ויפן מבינות את המחיר שהן עלולות לשלם כתוצאה מתקיפת מנע ולכן הן מרסנות את ארה"ב", הסביר. "לכן האופציה הצבאית היא מאד בעייתית. שר ההגנה האמריקאי אמר שמלחמה מול קוריאה הצפונית היא מלחמה שלא הייתה בעשרות השנים האחרונות. הוא מבין את המשמעות והוא הגורם המרסן לנשיא שאומר ש'כל האופציות על השולחן'".
 

על הקשר בין קוריאה הצפונית לאיראן סיפר האלוף במיל': "ישנן שתי סוגיות, הסוגיה הגרעינית והסוגיה הקונבנציונאלית. מבחינה גרעינית, איראן נמצאת 20 שנה מאחורי קוריאה הצפונית. היא חתמה על הסכם אותו היא מקיימת ואין לה נשק גרעיני כעת. סוגיית הנשק האיראני תהיה רלוונטית לקראת סוף ההסכם בו הוא מאפשר לאיראן יכולות גרעיניות תוך זמן קצר".


קים ג'ונג-און, שליט קוריאה הצפונית. צילום: רויטרס
קים ג'ונג-און, שליט קוריאה הצפונית. צילום: רויטרס


"ישנה סכנה שארצות הברית, אחרי שתנצח את דאעש, תחליט שאין לה מה לחפש בסוריה, ואת הוואקום הזה איראן תמלא", הסביר ידלין. "ישראל אינה מדינה חסרת יכולות, יש לנו מודיעין יוצא מן הכלל על סוריה ואנחנו יכולים לפעול. אני חושב שההתחננות שלנו לאמריקאים ולרוסים לבצע את העבודה שאנחנו לא רוצים לעשות היא קצת מביכה. למדינת ישראל יש יכולות והיא יכולה להציב קווים אדומים".
 
כזכור, סוכנות הידיעות הרשמית של קוריאה הצפונית KCNA הודיעה בשעות הצהריים (שעון ישראל) כי הניסוי שערכה נועד "לבחון ולאשר" את היכולת לשגר פצצת מימן באמצעות טיל בליסטי בין-יבשתי. "הוא ציין גם אירוע חשוב בהשגת היעד הסופי של השלמת היכולת הגרעינית של המדינה", נטען.
עריכת תוכן: איתמר זיגלמן