מועצת הביטחון של האו"ם דחתה הלילה את ההצבעה על דרישת להפסקת אש בת 30 יום בסוריה, שם מטוסי קרב פרו-ממשלתיים תקפו את המעוז האחרון של המורדים ליד דמשק. מדובר באחת התקיפות הקטלניות ביותר מאז פרוץ מלחמת האזרחים ב-2011. טיוטת ההחלטה שתביא לסיום הטבח באזור ח'וטא ובמקומות נוספים בסוריה תובא להצבעה במועצת הביטחון של האו"ם, בת 15 החברות, הערב (שבת), כך לפי שגריר כוויית בארגון מנסור איאד אל-עטיבי.



העיכוב, שנמשך 24 שעות, על רקע מו"מ של הרגע אחרון ביחס לנוסח הטיוטה, שגובש על ידי כוויית ושוודיה, התרחש לאחר שרוסיה, בעלת בריתו של אסד, הציעה להכניס בה תיקונים חדשים.



השיחות התמקדו בפסקה הדורשת הפסקה של 30 יום בלחימה בין הצדדים על מנת לאפשר מתן סיוע לתושבי האזור ופינו רפואי של הנפגעים. בסופו של דבר, הלחץ הרוסי הביא לכך שבמקום הדרישה שהפסקת האש תחל בתוך 72 שעות אחרי אימוץ ההחלטה, הצדדים ייקראו להפסיקה בלבד, "ללא דיחוי", אך בלי דרישה מפורשת לכך, וללא לוח זמנים מוגדר.



דיפלומטים מסרו לרויטרס כי מוסקבה אינה מעוניינת לציין מתי תתחיל הפסקת האש. נכון לעכשיו, לא ברור כיצד רוסיה תצביע הערב, כאשר ההחלטה צריכה לזכות בתשעה קולות בעדה על מנת שתוכל לעבור, ללא הטלת וטו עליה מצד רוסיה, סין, ארה"ב, בריטניה או צרפת.



"לא ייאמן שרוסיה מעכבת את ההצעה על הפסקת אש המאפשרת פתיחת מסדרון הומינטרי בסוריה", אמרה ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם. "אנחנו לא מתכוונים לוותר", הוסיף אולוף סקוג, שגריר ארה"ב בשוודיה, שטען גם כי "אני מקווה שנוכל לאמץ מסמך חזק, משמעותי ומשפיע".



העיירות באזור המחוז המזרחי ח'וטא נמאות תחת מצור מאז 2013, וקיים בהן מחסור חמור במזון, מים וחשמל, שאף החריף בשנה שעברה. מוקדם יותר ביום שישי, הופצצה המובלעת המאוכלסת ביותר באזור, וכלי התקשורת הסורים דיווח כי עשרות נהרגו ומאות נפצעו.



מספר הנפגעים וכמות ההרס באזור הם בין הגדולים ביותר בסוריה מאז שהממשל של אסד השתלט על חלקים בחאלב ב-2019, כאשר לפחות 462 בני אדם נהרגו בו, בהם 99 ילדים, כך לפי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם.