תוצאות הפריימריז בקרוליינה הדרומית ובנבאדה לא הפתיעו אף אחד. אף שהתוצאות היו צפויות, המשמעויות שלהן והשלכותיהן על המשך המרוץ מרתקות. במיוחד בכל הנוגע למרוץ בצד הרפובליקני.



ניצחונו המרשים של דונלד טראמפ בקרוליינה הדרומית הצליח להפוך בן לילה את התרחיש, שרבים הגדירו כבלתי אפשרי למימוש למציאות. טראמפ - שהפר, השפיל ורמס את כל הכללים, שנתפס כסיוטה של צמרת המפלגה השמרנית - הוא היום המועמד המוביל והמועדף להשגת מינוי המפלגה לנשיאות.


פוליטיקאים נורמלים לא מחזיקים מעמד

נוסף לכך, הישגו של טד קרוז בבחירות עד כה - מועמד ימני קיצוני, נוצרי, דתי־פנאטי ונציגו של פלג קטן ומוקצה בתנועת מסיבת התה - רק מחזק ומזין את תהליך היסחפות המפלגה הרפובליקנית לשוליים הקיצוניים בציבור האמריקאי, והעלמתם, שלא להגיד חיסולם, המוחלט של הנציגים המתונים במפלגה. הנחמה הקטנה והיחידה שעוד נותרה כעת לבכירי המפלגה המבועתים היא הישגו היחסי עד כה של מרקו רוביו, אחרון "הנורמטיבים" במרוץ, שמשתרך מאחורי טראמפ וקרוז.



המרוץ הרפובליקני ייזכר בעיקר בתור הגיליוטינה שערפה את ראשו של כל פוליטיקאי נורמלי, מתון ופרקטי. החל ממושל ויסקונסין סקוט ווקר וכלה בכריס קריסטי, מושל ניו ג'רסי, וכמובן ג'ב בוש.



עכשיו, אחרי שהתבדו כל ההערכות והתקוות של רבים כי "לחיידק הטורף" בדמותו של טראמפ אין סיכויים להשיג את מינוי המפלגה, אולי צריך להיזהר עם ההערכות הרווחות בקרב פרשנים ובעלי טורים רבים כאן, שלפיהן אין לו שום סיכוי להיבחר לתפקיד נשיא ארה"ב. במילים אחרות – אולי כדאי שהעולם החופשי יחגור חגורת ביטחון בשל המהירות האדירה שצובר מעמדו של טראמפ במסלול לבית הלבן.



הילרי קלינטון באסיפת הבחירות בנבאדה. צילום: רויטרס


המירוץ במפלגה הדמוקרטית

מהצד השני של המפה, משמעות תוצאות הבחירות בנבאדה למפלגה הדמוקרטית היא הרבה יותר פשוטה: במרוץ כאן בהחלט שולטת הנורמטיביות. אומנם ניצחונה של הילרי קלינטון דחוק, אך שיקם את מעמדה שהתערער בעקבות תבוסתה ליריבה, ברני סנדרס, בניו המפשייר. קלינטון חוזרת כעת לזירה כמועמדת מובילה.



אין ספק כי הבחירות שייערכו בשבת הקרובה בקרוליינה הדרומית ואלו שיתקיימו במדינות הנוספות בזמן הקרוב יהוו מבחן קריטי עבורה.


סנדרס, מאידך, יכול פשוט להישאר בתמונת המרוץ וליהנות מכל תמיכה שהוא יכול לקבל. גם אם בסופו של דבר הוא לא יזכה במינוי המפלגה, ברני סנדרס ייזכר כפוליטיקאי איכותי, ישר ואמיץ.